Je schrijft blog- of nieuwsberichten en je wil WordPress tags en categorieën op de juiste manier gebruiken. Je vraagt je af of je eigenlijk wel categorieën of tags aan je bericht moet toevoegen? of welke je moet gebruiken en hoeveel?
Je staat niet alleen, want veel bloggers weten niet precies hoe ze WordPress categorieën en tags moeten gebruiken.
In deze uitleg kom je nu voor eens en altijd te weten hoe het zit. We leggen het verschil uit tussen categorieën en tags, waarom je ze gebruikt en welke voordelen ze hebben. Verder laten we zien hoe je ze gebruikt en hoe je de kracht ervan optimaal kan benutten.
Inhoudsopgave
Wat zijn WordPress Tags en Categories?
WordPress tags en categorieën zijn WordPress taxonomieën. Deze taxonomieën worden gebruikt om je inhoud te ordenen en te classificeren zodat je lezers je website gemakkelijker kunnen gebruiken.
Als je bijvoorbeeld een blog hebt over eten, dan heb je waarschijnlijk de volgende categorieën: ontbijt, lunch, diner en desserts. Je zou elk bericht binnen die afzonderlijke categorieën nog verder kunnen classificeren met tags of subcategorieën. Bijvoorbeeld: snelle happen, Italiaans eten, eenpansgerechten, of vegetarische maaltijden.
Wat is het verschil tussen categories en tags?
Hoewel categorieën en tags hetzelfde doel dienen, zijn er toch een paar verschillen:
- Categorieën zijn meer een brede groepering van je berichten, het zijn de belangrijkste onderwerpen van je blog
- Je kan tags gebruiken om je berichten een meer specifieke organisatie te geven. Hoewel niet aan te raden kunnen ze zelfs een eenmalig trefwoord zijn dat voor slechts één bericht wordt gebruikt
- Categorieën kunnen hiërarchisch georganiseerd worden doordat ze de mogelijkheid bieden om subcategorieën te gebruiken
- Tags zijn “platter” dan categorieën, omdat ze geen sub-tags kunnen hebben
Waarom Categories en Tags gebruiken in WordPress?
Zoals eerder gezegd, is de belangrijkste reden om categorieën en tags te gebruiken het organiseren en classificeren van je inhoud. Als je inhoud georganiseerd is, is het voor je lezers gemakkelijker om door je blog te navigeren.
Je kan bijvoorbeeld je hoofdcategorieën aan de navigatie of aan de zijbalk of footer van je website toevoegen. Dit maakt het voor je lezers makkelijker om categorieën te vinden waarin ze geïnteresseerd zijn. Dit heeft dan tot gevolg dat ze meer tijd op je site doorbrengen.
Moet je Tags en Categories gebruiken?
Het is niet verplicht om Tags en Categorieën te gebruiken, maar bij veel blogberichten wel aan te raden. Buiten de betere gebruikerservaring bepaalt het namelijk ook de website structuur van het blog- of nieuwsgedeelte van je website. Dit is weer belangrijk voor het optimaal gebruik van bijvoorbeeld de Yoast SEO plugin.
In WordPress is het technisch verplicht om minimaal één categorie te hebben. Deze standaard categorie staat altijd direct aangevinkt wanneer je een nieuw bericht maakt.
Het draagt standaard de naam “Niet gecategoriseerd” of “Uncategorized” en kan helaas niet verwijderd worden. Gelukkig kan je deze categorie wel hernoemen naar iets anders. Dat doe je via het onderdeel Dashboard > Berichten > Categorieën (zie ook de afbeeldingen hieronder).
In tegenstelling tot categorieën is het toevoegen van tags geheel optioneel. Je bent dus niet verplicht om iets in te vullen bij dit veld.
WordPress categories en tags gebruiken
WordPress Categories toevoegen
Categorieën aan je WordPress berichten toevoegen is het makkelijkste wanneer je in de bewerker bezig bent. Om een categorie aan je bericht toe te kennen, ga je in de bewerker naar het paneel Categorieën in de rechterbalk. Klik eventueel op het dakje om het paneel open te klappen.
Als je nog geen categorieën hebt, kan je een nieuwe maken door op de link Nieuwe categorie toevoegen te klikken. Geef de categorie dan een naam en klik op de knop Nieuwe categorie toevoegen.
Wanneer je categorieën maakt kan je ook optioneel een bovenliggende categorie toewijzen, hiermee wordt de categorie die je aanmaakt automatisch een subcategorie. Zodra je categorieën hebt aangemaakt, kan je ze aan een bericht toewijzen door het vinkje ernaast aan te vinken.
WordPress Tags toevoegen
Om een tag aan je bericht toe te voegen, open je het Tag paneel in de berichtenbewerker. Typ dan de tag in en druk op de entertoets of gebruik komma’s om de tags van elkaar te scheiden. De tag wordt aangemaakt en je kan hem gemakkelijk hergebruiken in andere berichten. Je hoeft alleen maar te beginnen met het typen van de tag en hij verschijnt in het vervolgkeuzemenu. Je kan er dan op klikken om het aan dat bericht toe te voegen.
Overzicht van alle Tags en Categorieën
Een andere plaats om je categorieën te beheren is naar Berichten > Categorieën. Hier kan je nieuwe categorieën maken, een beschrijving voor elke categorie toevoegen, en de URL slug voor elke categorie aanpassen. Dit is het laatste deel van de URL/hyperlink van de verzamelpagina waar de introductie van alle categorieën te zien zal zijn.
Je kan hier ook bovenliggende categorieën toewijzen, bewerken, en degene verwijderen die je niet meer wilt gebruiken.
Op dezelfde manier kan je tags beheren door naar Berichten > Tags te gaan. Het tag bewerkingsscherm heeft dezelfde mogelijkheden als dat voor categorieën. Het enige verschil is dat je geen ouder-tag kan toekennen, want deze zijn in tegenstelling tot categorieën niet hiërarchisch.
Meerdere tags/categories in een keer verwijderen ?
Standaard ondersteunt WordPress alleen het toevoegen van Categorieën en tags op grotere schaal. Wanneer je om welke reden dan ook nu heel veel (onnodige) Tag en Categorieën hebt zal je ze met de hand per bericht moeten gaan verwijderen.
Gelukkig zijn er voor meer uitgebreide functionaliteit een aantal plugins die je kunnen helpen. Zie bijvoorbeeld: Bulk remove from post category of de uitgebreidere Term management tool plugin.
Wanneer deze plugins niet meer up-to-date zijn, of zoek je een andere functie? Kijk dan naar de best beoordeelde plugins voor Tags en Categorieën van dit moment.
Gebruik van WordPress tags en categorieën in de URL
Je kan WordPress Tags en Categorieën ook laten terugkomen in de URL structuur(hyperlink). Dit is alleen niet aan te raden, omdat je voor de zoekmachines het liefst een zo kort mogelijke URL dient te hebben.
Je kan deze instelling bekijken en veranderen door naar Dashboard > Instellingen > Permalinks te gaan. Kies dan Aangepaste structuur. Je kan dan je permalink zo instellen dat die er als volgt uitziet:
jedomeinnaam.nl/categorie/berichtnaam
Als je dit echter instelt en je maakt veel subcategorieën, dan kan je bericht-URL er uiteindelijk zo uit komen te zien:
je-domeinnaam.nl/categorie/subcategorie/berichtnaam
Een nadeel van deze aanpak is dat als je later besluit je categorieën en subcategorieën te reorganiseren, je uiteindelijk een heleboel omleidingen moet maken om te voorkomen dat je links breken.
Het is dus beter om een kortere URL structuur aan te houden en alleen je berichtnaam te gebruiken. Dit geeft je meer flexibiliteit bij het organiseren van je inhoud. Vergeet niet dat een kortere URL gemakkelijker te onthouden en SEO-vriendelijker is.
Hoeveel WordPress categorieën en tags moet je hebben?
In het algemeen zijn er geen grenzen aan het aantal categorieën en tags dat je in WordPress kan hebben. Je kan ook meerdere categorieën aan eenzelfde bericht toekennen en je ook nog meerdere tags aan datzelfde bericht toekennen.
Het beste antwoord op de vraag hoeveel categorieën en tags je moet hebben is: zoveel als nodig is om je inhoud logisch te ordenen. Omdat dit voor elke website anders kan zijn gaan we nog wat handvatten geven.
Als je net met je blog begint, voeg dan een paar(minder dan vijf) algemene categorieën toe om je inhoud georganiseerd te houden. Naar mate het aantal blogberichten toeneemt kan je er meer gaan toevoegen.
Bedenk dat het beter is minder categorieën te hebben met veel inhoud erin dan tientallen categorieën met maar een of twee berichten. Elke categorie wordt namelijk een aparte pagina en bezoekers zien liever geen bijna lege pagina’s.
Checken hoeveel berichten je categorieën en tags bevatten gaat eenvoudig door naar Dashboard > berichten > categorieën en tags te gaan:
Zorg er voor dat dit aantal 3 of hoger is door bijvoorbeeld voor die betreffende categorie of tag nieuwe berichten te maken. Haal verder de pagina’s met nul berichten het liefst helemaal weg.
Wanneer je zo ver bent dat je meer categorieën gaat toevoegen, kan je overwegen subcategorieën te gebruiken om je site overzichtelijker te houden. Je kan dan logische vertakkingen maken vanuit de hoofdcategorie.
Wat tags betreft is er geen limiet aan het aantal tags dat je aan een bericht kan toevoegen. Maar net als bij categorieën is het beter om minder tags te hebben met een aantal berichten erin, dan honderden tags met maar één bericht erin.
Gebruik dus ook minder dan zo’n vijf tags in het begin en let op dat je geen Tags aanmaakt met dezelfde naam als je categorieën (meer uitleg hierover: categorieën en tags voor WordPress SEO).
Kan je Tags omzetten naar Categorieën of andersom?
Standaard heeft WordPress een optie om Tags en Categorieën om naar elkaar om te zetten, maar deze plugin is op het moment van schrijven een lange tijd niet bijgewerkt.
Gelukkig is hier ook een prima andere plugin voor die bovendien nog veel meer dingen kan doen, zoals het verwijderen van meerdere categorieën in één keer:
Tags en Categorieën automatisch toevoegen
Misschien komt de gedachte bij je op waarom dit niet automatisch kan. Nou, dan hebben we goed nieuws want dat kan inderdaad. Met de TaxoPress plugin(voorheen SimplePress).
Voor kleine websites zouden we dit alleen niet aanraden, omdat je liever niet te veel verschillende webpagina’s maakt die bijna leeg zijn en elke Categorie of Tag die je aanmaakt is immers weer een extra pagina in je website.
Voor grotere websites met veel blog- of nieuwsberichten kan het juist wel handig zijn, want dan behandel je voldoende onderwerpen om elke Categorie/Tag pagina te vullen met een aantal blog-/nieuwspagina’s.
Categorieën of Tags voor WordPress SEO
Zoals eerder gezegd zijn WordPress categorieën en tags belangrijk om je inhoud te ordenen en de bruikbaarheid van je website te verbeteren.
Omdat de bruikbaarheid van je website ook een grote rol speelt wat betreft SEO is het niet meer dan logisch dat categorieën en tags dus ook een rol spelen in hoe Google je site rangschikt.
Elke categorie en tag fungeert als een landingspagina voor die bepaalde categorie en tag. Als zodanig moeten ze je bezoekers en lezers de best mogelijke ervaring bieden. Koppel dat aan het feit dat als je de URL(slug) en beschrijving van je blog-/nieuwsbericht bijwerkt, de categoriepagina nog belangrijker wordt voor SEO.
Verder kunnen Categorie- en Tag pagina’s voorkomen dat je berichten of aangepaste bericht typen (zoals producten van een webshop) met elkaar gaan concurreren om dezelfde zoekterm. Neem bijvoorbeeld het voorbeeld van het etensblog:
Om elk blog-/nieuwsbericht met een Italiaanse achtergrond (spaghetti, macaroni, Lasagna, Pizza, etc. etc.) te gaan optimaliseren voor het trefwoord Italiaans eten zou je meer kwaad dan goed kunnen doen.
In plaats daarvan zou je afzonderlijke berichten kunnen optimaliseren voor langere trefwoorden als Steenoven pizza met Parmaham, Heerlijke lasagne met heerlijke gehaktsaus en dergelijke, terwijl je ze koppelt aan de categorie Italiaans eten.
Een ander punt dat je in de gaten moet houden is dat je geen categorieën en tags moet hebben die dezelfde naam hebben, want dat kan leiden tot inhoud duplicatie (ook wel zoekwoord kannibalisatie) problemen.
Misschien vraag je ook af of categorieën of tags beter zijn voor SEO?
Helaas is er geen definitief antwoord op die vraag. Beide worden gebruikt op miljoenen WordPress websites te ordenen.
Er is geen bewijs dat de een of de ander beter presteert, het gaat er vooral om dat je er niet te veel gebruikt in verhouding tot het aantal nieuws- en blogberichten van je website. Een goede vuistregel is om pas een nieuwe categorie of tag aan te maken wanneer je die logisch kan koppelen aan minimaal drie nieuws- of blogberichten.
Misverstand: WordPress Tag vs Meta tag
Er heerst een groot misverstand over WordPress SEO Tags en Taxonomie Tags. Dit komt ongetwijfeld door de naamgeving, qua naam lijken ze namelijk erg veel op elkaar, maar dienen een totaal ander doel.
Meta Tags zijn net als Tags meestal ook korte steekwoorden, maar ze zijn bedoeld om de zoekmachines een idee te geven waar een webpagina over gaat. Dit “lijstje” met keywords is daarom ook niet zichtbaar voor de bezoekers van de site.
Omdat dit lijstje door iedereen overmatig werd gebruikt(misbruikt) heeft Google destijds(september 2009) besloten om deze woorden niet meer mee te nemen in het algoritme. Het is dus ook niet meer nodig om de woorden waarop je gevonden wil worden ergens in een keer te plaatsen, je zal de tekst op de pagina dusdanig moeten schrijven dat dat soort woorden er op een natuurlijke manier in voor komen.
Tot slot
Na het lezen van deze handleiding heb je ontdekt dat WordPress categorieën en tags helpen de inhoud van je website te ordenen. Je kan categorieën gebruiken om berichten die over hetzelfde onderwerp gaan samen te groeperen, en tags om elk bericht op andere punten te verbinden.
Met de tips in dit artikel kan je categorieën en tags in WordPress correct gebruiken. Je zal het grootste profijt uit je artikelen halen voor zowel de bezoekers van je website als Google.
Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom. Laat ze hieronder achter en we komen er zo snel mogelijk op terug.
Geef een reactie