Het kiezen van een goede domeinnaam is een van de eerste dingen die moet gebeuren voordat je kunt beginnen met het installeren van je website.
Het verzinnen van een goede domeinnaam (= internet adres of URL) is hierin meestal de eerste stap. Met behulp van onderstaande tips kan je er voor zorgen dat je een naam kiest die het best gaat passen bij het doel van de website.
Wat is de beste naam?
Op deze vraag is helaas geen éénduidig antwoord te geven, omdat dit van meerdere factoren afhangt.
Het belangrijkste is om in je achterhoofd te houden dat jouw domeinnaam het eerste moment van contact zal zijn voor bezoekers. Het zal een van de eerste dingen zijn die men wil weten van een onderneming. Bovendien zal het hoogst waarschijnlijk ook op drukwerk en andere communicatie middelen prominent aanwezig zijn.
Tips voor het kiezen van een goede domeinnaam:
- Gebruik je merknaam of naam van je bedrijf
Wanneer je al een bedrijfsnaam hebt is dit de meest voor de hand liggende optie, vooral ook omdat vaak wordt aangenomen door mensen dat dit de domeinnaam zal zijn. Gebruik geen merknaam of slogan van andere bedrijven, tenzij je een schriftelijke verklaring hebt dat je deze mag gebruiken. Je eigen naam is ook een krachtig “merk” dat je kan gebruiken, maar deze is niet voor elke situatie geschikt of toepasbaar. Als je volledige naam al in gebruik is kan je nog proberen je tweede naam toe te voegen of iets dergelijks. - Gebruik trefwoorden
Je kan overwegen om een of meerdere trefwoorden te gebruiken waarmee je gevonden wil worden door de zoekmachines. Dit geeft je vrijwel altijd een voorsprong t.o.v. je concurrenten wat betreft je vindbaarheid. Beperk je wel tot 1 á 2 termen en hou het leesbaar voor mensen, anders zullen ze het niet gaan onthouden. - Maak het makkelijk om te onthouden
Een goede domeinnaam is gemakkelijk om te onthouden, zodat mensen het eenvoudig kunnen doorvertellen. Dus geen reeksen met nummers of moeilijke zinnen. Eerder kort en pakkend, iets dat blijft hangen. - Gebruik plaatsnamen of locaties alleen als deze noodzakelijk zijn
Voor sommige doeleinden is het heel goed om een locatie in de domeinnaam te hebben, omdat het duidelijk maakt dat je daar actief bent en ook voor de zoekmachines heeft dit voordelen. Bedenk daarbij wel dat het je ook een beperking oplegt, omdat de locatie van je bedrijf kan veranderen (verhuizing) of op meerdere locaties actief kan worden.(uitbreiding) - Hoe klinkt de naam?
Komt de naam goed over als je hem uitspreekt? Dit is belangrijk wanneer je bijvoorbeeld telefonisch het adres wil doorgeven of als je wilt adverteren op radio en televisie. - Kijk uit met homofone woorden
Gebruik liever geen gelijkklinkende woorden zoals pijl/peil, hard/hart, zij/zei, mij/mei, etc. - Gebruik liever geen nummers
Nummers zijn altijd verwarrend bij het dicteren van een naam, omdat niet duidelijk is of ze volledig uitgeschreven moeten worden of niet. - Hou het kort
Een goede domeinnaam is zo kort mogelijk. Hierdoor kunnen mensen het makkelijker onthouden en hiermee hou je de kans op typefouten ook klein. - Gebruik een beschrijvende relevante naam
Je hebt alvast een paar streepjes voor wanneer de URl aangeeft wat er voor activiteiten zijn of met welk onderwerp het te maken heeft.
Het opbouwen van een merknaam die geassocieerd wordt met het onderwerp of functie van je bedrijf heeft tijd nodig, dus wanneer je nog geen naamsbekendheid hebt kan je daarom het beste naast je beoogde merknaam/bedrijfsnaam ook nog een tweede beschrijvende relevante domeinnamen aanschaffen. Beide internet adressen kan je dan eenvoudig naar dezelfde website laten verwijzen. - Hou rekening met spelling/type fouten en variaties
Kijk naar de voor de hand liggende variaties, zoals bijvoorbeeld buro/bureau. Maar ook typefouten zoals Facebojk.com i.p.v. Facebook.com of Gogle.com, Gooogle.com i.p.v. Google.com. - Hou rekening met kapers en krakers
Afhankelijk van het marktsegment kan het strategisch heel belangrijk zijn om de domeinnamen te kopen met alle andere veelgebruikte extensies (.net, .org, .com, .nl, .eu) en deze ook te laten doorverwijzen naar jouw site.
Hiermee voorkom je dat een andere persoon deze koopt en dat je ongewenste concurrentie krijgt (kapers) of dat je later een hoge prijs moet gaan betalen (krakers) wanneer je bijvoorbeeld internationaal actief wil worden. - Kies het liefst voor een .com of .nl domeinnaam
Er zijn veel soorten uitgangen beschikbaar (zoals .biz, .net, .org), maar voor een nederlandse website is .nl altijd het beste. Mensen zullen deze extensie automatisch als eerste proberen, daarna komt de .com.
Er zijn uitzonderingen, zoals het geval waar de extensie een toegevoegde waarde heeft zoals bijvoorbeeld .tv voor een tv programma of .nu voor een bezorgdienst of .info voor een informatieve website. - Vraag andere mensen hun mening
Je kan bij het kiezen van een goede domeinnaam gemakkelijk dingen over het hoofd zien of verblind raken door een naam die ideaal lijkt. Vraag daarom in je omgeving aan een aantal mensen wat zij er van vinden en of het inderdaad een verbintenis oproept met jouw dienst of product. - Hou rekening met moeilijk leesbare letters
Let er op dat een aantal letter combinaties lastiger zijn om te lezen, zoals l en i (illlil), v en w (vwvvww), m en n en r (mnrmrn).
Het gaat er bij het bedenken van een goede domeinnaam uiteindelijk om dat je een URl krijgt die doet wat er van verwacht wordt. Of dit nou een pakkende merknaam is die goed bij mensen blijft hangen, of een simpele omschrijving van je product of diensten waarmee de gebruikers je eerder zullen vinden met behulp van de zoekmachines.
Een goede domeinnaam kiezen betekent ook dat je er een langere tijd mee vooruit kan, omdat het in een later stadium veranderen van een gevestigde domein/merk naam je veel bezoekers en naamsbekendheid kan gaan kosten.
Nog een paar afsluitende tips
Wanneer je tijdens het zoeken mooie namen vind, maar toch niet helemaal zeker bent zou ik overwegen om deze alvast aan te schaffen. Het kopen van een domeinnaam is namelijk niet moeilijk en ook voor de kosten hoef je het zeker niet te laten. Dan kan je later altijd nog de finale keuze maken. Het is namelijk heel vervelend als iemand anders die goede domeinnaam al heeft gekocht wanneer je net de knoop hebt doorgehakt.
Wanneer de eerste keus voor een domeinnaam al bezet blijkt te zijn, kan je proberen rechtstreeks contact op te nemen met de huidige eigenaar. Vaak blijkt het mogelijk om de domeinnaam over te nemen en dat de kosten hiervoor soms best meevallen. Dit bespaart uiteindelijk ook veel tijd uit voor het onderzoeken van mogelijke tweede keus opties.
Andere tips voor het vinden van een goede domeinnaam zijn altijd welkom!
Geef een reactie