Het woord funnel betekent in het Nederlands letterlijk trechter. Maar wat is een funnel voor marketing en sales nou precies? en hoe krijg je er een in je WordPress website of webshop.
Inhoudsopgave
Soorten funnels
Er zijn in hoofdlijnen drie soorten funnels die bij marketing en sales een rol kunnen spelen.
- Marketing funnels
- Sales funnels
- Conversion funnels
AIDA-model
Vrijwel alle marketing en sales funnels zijn gebaseerd op het AIDA-model. Het AIDA marketing model is een concept dat de beste manier beschrijft om een product of dienst aan de man te brengen. Het concept is eenvoudig en effectief en bestaat uit vier stappen:
Attention (aandacht)
Het doel van van deze stap is het aandacht krijgen van potentiële klanten en inschrijver. Je creëert hier bewustheid van je dienst of product. Meestal gebeurt dit door reclame of advertenties, maar het kan bijvoorbeeld ook een sociale media campagne zijn.
Interest (interesse)
De prospect raakt in deze stap geïnteresseerd door te leren over de kansen die er liggen en de mogelijke problemen die ze momenteel ondervinden, of vragen die ze hebben.
Desire (verlangen)
Door de prospect te verleiden ontwikkel je in deze stap een gunstige houding ten opzichte van je product of dienst. De bedoeling is de consument ervan te overtuigen dat het product of merk waardevol is en dat de potentiele klant niet zonder kan. Hierbij kan je ook inspelen op de zogeheten “fear of missing out” (FOMO) of “You only life once” (YOLO) en creëer je drang.
Action (actie)
Het doel van deze stap is de prospect te bewegen om het product te kopen. Online is dit vrijwel altijd met een call-to-action; een duidelijke oproep tot een gewenste actie zoals een formulier invullen en een knop (button) indrukken.
Marketing funnel
In een marketing funnel probeer je prospects (potentiële klanten) aan te trekken. Een marketing- en sales funnel kan je zien als de reis die een prospect doorloopt om klant te worden. Deze reis wordt ook wel de customer journey genoemd.
Je probeert tijdens deze klantreis de potentiële klant te overtuigen dat jij de juiste partij bent om hun behoefte te vervullen. Het is hierbij belangrijk dat je nog niet te veel over oplossingen praat, maar meer over de kansen en problemen die de klanten hebben. In dit stadium van de trechter kan de potentiele klant anders al snel gaan twijfelen over je motief en misschien denken dat je niet oprecht handelt.
Sales funnel
Wanneer de marketing funnel goed heeft gewerkt komen de klanten vanzelf terecht in de sales funnel. Het is het logische gevolg van een goede marketing trechter en het moment om je je producten of diensten te introduceren.
Conversion funnel
Bij online marketing en dan vooral bij webwinkels gebruiken we de term conversion funnel in plaats van sales funnel. De betekenis is verder gelijk.
Is een funnel noodzakelijk?
Zodra je een website gebruikt om dingen te verkopen of mensen te informeren moet je eigenlijk wel een funnel gebruiken. De kans is zelfs vrij groot dat je nu al een funnel gebruikt zonder dat je het in de gaten hebt. Het is dus niet de vraag of je ´m nodig hebt, maar eerder of je ´m wel goed gebruikt?
Aan de hand van dit artikel leer je de werking van een marketing trechter en zal je deze optimaal kunnen toepassen.
De noodzaak van een goede Funnel zit dus vooral in de mogelijkheid deze te optimaliseren. Door de stappen voor jezelf duidelijk te hebben kan je beter schaven aan het koopproces, klantenbinding en de conversie. Je kan hierdoor het resultaat van de trechter verbeteren door het aantal klanten of inschrijvers te verhogen.
De klantenpiramide van Curry is gebaseerd op het Pareto principe (de 20/80-regel). Deze stelt dat 80% van je omzet behaalt zal worden door 20% van alle prospects en suspects. Suspects zijn de mensen of bedrijven die nog niet bekend zijn met jouw product, dienst of bedrijf, zodra ze dat wel zijn worden dit ook prospects(potentiële klanten).
De effectiviteit
Basisopbouw van een funnel
Vrijwel alle funnels hebben dezelfde opbouw, alleen sommige hebben meer lagen. De volgende drie lagen zijn voor de meeste websites het belangrijkst en zal je daarom altijd tegenkomen:
Top of the funnel (ToFu)
Trek geïnteresseerden en potentiele kopers aan door blogartikelen te schrijven en te delen via sociale media en andere kanalen. (brede doelgroep/weinig focus/weinig vertrouwen)
Middle of funnel (MoFu)
Probeer de bezoekers te binden met informatie en weggevers(incentives), zoals een e-book of lijst met tips. Hierbij vraag je dan om het e-mailadres. (kleinere doelgroep/meer focus/meer vertrouwen)
Bottom of funnel (BoFu)
De anonieme bezoeker is nu minder anoniem en weet je te vinden. Ook is het vertrouwen gestegen waardoor de kans tot een conversie(aankoop/inschrijving) ook veel aannemelijker is geworden. (hele kleine doelgroep/volledige focus/vol vertrouwen)
Verschillende stappen van een funnel
Meer gedetailleerd kan je de eerder genoemde drie hoofdonderdelen van een trechter weer onderverdelen in verschillende fases waar een klant zich in bevindt. We hebben hier een visualisatie van gemaakt hoe dat eruit kan zien. De fases die prospects hierbij doorlopen zijn in de afbeelding aangegeven en komen voort uit de Engelse termen: Awareness, Interest, Consideration, Intent, Evaluation en Purchase.
Funnel zichtbaar maken
Omdat het begrip Funnel misschien wat vaag overkomt door alle theorie erachter, kan het helpen om de stappen die je prospects doorlopen echt tastbaar te maken. Dit is heel goed toe te passen op een website door bijvoorbeeld met Google Analytics doelen in te stellen.
Aan de hand hiervan kan je dan de bezoekersstroom op je website volgen en zien bij welke doelen de bezoekers de verschillende lagen van je trechter doorlopen.
Er is voor een trechter minimaal twee doelen nodig, maar je kan dat ook uitbreiden. Pas alleen wel op dat je niet te veel stappen voor je prospects maakt, want bij elke stap is er een potentieel uitstapmoment en dat maakt de Funnel dus mogelijk minder effectief.
Funnel builders en WordPress
Een funnel is dus een marketingmodel en een theoretisch klanttraject. Sommige stappen blijken best lastig om concreet binnen je website toe te passen, daarom zou WordPress geen WordPress zijn als ook hier plugins voor zijn. Een van de meest uitgebreide is de Cartflows plugin die het mogelijk maakt vrijwel elke stap te definiëren en te volgen. Dit kan je natuurlijk ook doen door een goede formulier plugin te combineren met doelen en trechters in bijvoorbeeld Google Analytics, maar dat is toch lastiger te overzien voor veel mensen.
Ingewikkelde funnels bouwen met alle toeters en bellen
Er zijn er ook bedrijven die zich helemaal richten op het bouwen van Funnel. Een van de bekendste hiervoor is Clickfunnels. Ze bieden bij hun dienst ook een plugin aan om het voor je WordPress website nog makkelijker te maken om te implementeren.
Je kan met deze (best prijzige) tool de meest ingewikkelde trechters bouwen waarbij je bijvoorbeeld meerdere kleine funnels kan maken die je kan doorlussen tot een groot traject met het idee om van het achterlaten van e-mailadres in stappen de prospects een steeds grotere investering te laten doen. Bijvoorbeeld eerst een e-book van een tientje, dan een online video cursus voor een paar honderd euro en dan als hoogtepunt een volledig traject voor duizenden euro´s.
De simpelste WordPress funnel
Een tegenhanger van zo´n volledig traject is de Micro Funnel. Dit is de simpelste vorm van een funnel en kan in principe uit een pagina bestaan, hoewel j er beter twee kan hebben om eraan te kunnen meten:
- Landing pagina met formulier
- Optionele Pop-up
- Bedankpagina
De landingspagina is waar de prospects “landen” wanneer ze hun eerste interesse in je bedrijf tonen. (Meestal heb je ook een stap vóór de landingspagina die verkeer drijft, zoals sociale media of een betaalde advertentie).
Een pop-up is het venster dat naar voren komt waarin je de klant kan verzoeken een aankoop te doen of zich in te schrijven. Dit pop-upvenster kan verschijnen wanneer een de pagina opent, naar een bepaalde plek scrolled of op een bepaalde link, afbeelding of knop klikt. Ook kan een pop-up ingesteld worden te verschijnen bij het verlaten van de pagina.
Het formulier kan in de popup staan, of op de landingspagina. Dit maakt het zo makkelijk mogelijk voor klanten om zich in te schrijven, zoals een gratis e-boek downloaden of een aanmelding voor een webinar.
Op de bedankpagina laat je weten dat de actie succesvol is verlopen Als iemand bijvoorbeeld zijn e-mailadres deelt in een pop-up in ruil voor een gratis eBook, dan kan je eventueel nog met een extra pagina opvolgen om een speciale eenmalige aanbieding te doen voor een bijbehorende werkboek. Op die manier kan je de funnel zoveel verlengen als nodig is.
Afhakende prospects
Een van de specifieke dingen die een probleem vormen bij een funnel op een website is dat potentiele kopers soms afhaken voor de aankoop waardoor er geen contact meer kan worden gezocht. Gelukkig heeft WordPress ook voor deze zogeheten Cart recovery en Cart abandonment meerdere oplossingen.
Er bestaan verder ook nog WordPress thema’s die helemaal zijn ingericht om het klanttraject zo efficient mogelijk te laten verlopen. Voorbeelden van zulke thema’s zijn Thrive themes en Marketers Delight. Op de website kan je voorbeelden zien van hoe de verschillende funnel stappen zijn geïntegreerd.
Nawoord
In deze handleiding hebben we uitgelegd wat een funnel is, welke soorten er zijn en op welke manier je ernaar kan kijken.
Ook weet je nu welke oplossingen er zijn voor WordPress en kan je een weloverwogen keuze maken voor een gratis of betaalde oplossing. Een funnel hoeft niks te kosten, maar je kan er ook een hoop geld aan kwijt.
Wanneer je opmerkingen of vragen hebt kan je ze hieronder kwijt, dan komen we daar altijd snel op terug.
Geef een reactie