Wanneer je een WordPress gebruiker bent, ben je waarschijnlijk bekend met het gemak van WordPress voor inhoudsbeheer. Maar wist je dat het ook een krachtig platform is om effectieve landingspagina’s mee te ontwerpen? leer hoe en ontdek meteen wat een landingspagina is en waaraan die moet voldoen.
Inhoudsopgave
Wat is een landingspagina?
De bedoeling van een landingspagina is de nadruk te leggen op de belangrijkste verkoopargumenten van je product of dienst. Een landingspagina is vooral bedoeld om bezoekers om te zetten in leads of klanten.
Leads zijn meestal inschrijvingen of aanmeldingen die plaatsvinden, maar kunnen ook telefoongesprekken, online meetings of zelfs fysieke ontmoetingen zijn.
Wat zijn de voordelen van een landingspagina
Een landingspagina heeft een grote rol bij online marketing. Een goed ontworpen landingspagina kan namelijk een aanzienlijke invloed hebben op je conversiepercentage; soms gaat het om een toename van wel 20 procent. Dit komt omdat een landingspagina een enkelvoudig doel heeft (meestal om een bezoeker zich ergens voor te laten inschrijven). Onthoud dat je doel is je lezer een gemakkelijke en snelle manier te geven om de door jou gewenste actie te ondernemen. Hier zijn wat tips over landingspagina’s.
Is er een verschil tussen een landingspagina en een website?
Een website is een verzameling van pagina’s met een navigatiebalk om keuzes mogelijk te maken. Een landingspagina heeft daarentegen slechts één pagina met zo min mogelijk keuzes(bij voorkeur dus ook geen navigatie). Verder is een landingspagina vaak een onderdeel van een website of webshop, maar andersom is nooit mogelijk.
Waarom een landingspagina ontwerpen met WordPress?
Hoewel WordPress niet is gebouwd met landingspagina’s in gedachten, zijn er over de jaren heen wel een aantal plugins gemaakt die het wel mogelijk maken. Deze landingspagina plugins zijn inmiddels eigenlijk ook niet meer noodzakelijk, tenzij je zeer hoge eisen hebt of inegwikkelde sales funnels wil maken. WordPress is dus een ideale oplossing om hoog-converterende landingspagina’s te maken zonder dat je een ontwikkelaar hoeft in te huren of rommelige code hoeft te gebruiken.
Hier zijn nog een aantal redenen waarom je juist WordPress moet gebruiken voor een landingspagina:
- WordPress is gebruikersvriendelijk
- Het is een veelzijdig multifunctioneel platform
- WordPress is al 20+ jaar een beproefd CMS systeem voor websites en webshops
- Er is een enorme schat aan uitbreidingen beschikbaar, waaronder pop-ups, e-mail opt-in en exit intent formulieren
- De zoekmachine optimalisatie is tot in de puntjes in te stellen
Met welke tools kan je een landingspagina ontwerpen met WordPress
Je kan in WordPress zelf een landingspagina maken zonder dat je daar iets extra voor nodig hebt. Sinds het bestaan van de Gutenberg blockeditor (dec. 2018) is dit zelfs nog makkelijker geworden. Voor die tijd kon je vaak beter een plugin gebruiken.
Ook nu hebben dit soort plugins soms toch nog wel een streepje voor door meerdere gebundelde tools. Zo zijn ze vaak voorzien van alle mogelijke koppelingen met verschillende e-mailmarketing pakketten en andere diensten. Ook zijn zaken als formulieren en pop-up vensters al aanwezig. Een aantal voorbeelden van dergelijke (niet gratis) landingspagina plugins zijn:
- Optinmonster
- Leadpages
- Instapages
- Seedprod landingpages (gratis)
- Plugin Ops landingpage builder (gratis)
- Optimizepress
- Thrive architect
Een andere weg is via een paginabouwer. Deze hebben in veel gevallen meer mogelijkheden dan de standaard editor van WordPress. Ze zijn vaak gratis wat het makkelijker maakt om ze even snel uit te proberen (hoewel de betaalde plugins vaak ook een trial tijd hebben). De voornaamste paginabouwers op dit moment zijn:
- Elementor builder
- Oxygen builder
- Divi builder
- Brizy builder
- Beaver builder
Hier vind je een overzicht van alle goede paginabouwers van dit moment.
Zowel de betaalde als de gratis plugins die we hierboven staan zijn erg uitgebreid en hebben meestal prima documentatie, daarom zullen we ons hier nu verder richten op de standaard WordPress manier.
Stap-voor-stap een landingspagina maken met WordPress
Hoewel standaard WordPress dus wel voorziet in het maken van een landingspagina is het soms toch nodig om voor je landingspagina aanvullende (meestal gratis) plugins te installeren.
We gaan ervan uit dat WordPress is geïnstalleerd en dat je een pagina kan aanmaken en de benodigde stappen doorlopen:
1. Juiste thema kiezen
Zorg dat je een thema hebt geïnstalleerd dat het mogelijk maakt bepaalde onderdelen van de website uit te schakelen. In elk geval moet het altijd mogelijk zijn om de zijbalk uit te zetten. Hier een paar voorbeelden van gratis thema’s die erg geschikt zijn:
- Astra thema
- GeneratePress
- Andere aanbevolen thema’s
2. Aanmaken van de pagina
Maak een pagina aan via Pagina’s > Nieuwe pagina, of via de knop bovenin met het “+” pictogram en geef de pagina een pakkende titel.
3. Onderdelen pagina deactiveren
Kijk in de kolom aan de rechterkant(of onderaan in de blockeditor) of je een onderdeel kan vinden waar je bepaalde delen van de pagina aan of uit kan zetten, hierdoor minimaliseer je namelijk de afleiding voor de bezoekers.
Zet de zijbalk in elk geval uit, maar naar keuze ook andere onderdelen zoals het navigatiemenu of de footer widgets. Je wil immers zo min mogelijk afleiding, maar soms zijn footer of header onderdelen toch gewenst.
Hoe dit blok met instellingen eruit ziet kan erg verschillen, maar bij Astra en GeneratePress ziet dat er ongeveer zo uit:
GeneratePress
Astra thema
4. Maak de inhoud van de landingspagina
Creëer de inhoud van de landingspagina waarin je liefst de tips onderaan deze pagina ook meeneemt. Maak het vooral visueel aantrekkelijk en probeer een duidelijk “pad” van boven naar beneden te maken.
5. Creëer een goede CTA
Maak een duidelijke CTA ter afsluiting. Deze Call-To-Action is heel belangrijk op de landingspagina, omdat je de bezoeker hiermee dwingt een actie te ondernemen. Het liefst heb je één CTA per landingspagina, maar mocht er toch meer nodig zijn hou het aantal dan zo laag mogelijk. Dit veroorzaakt namelijk keuzestress en maakt de landingspagina daardoor dan aanzienlijk minder effectief.
Je kan als CTA ook een opt-in formulier gebruiken, daarvoor kan je in principe elke WordPress formulier plug-in gebruiken. Alleen wanneer je ook een koppeling wil maken met Mailchimp of een ander e-mailmarketing programma moet je even checken of die wordt ondersteund.
Hoe ontwerp je een landingspagina voor WordPress
Zoals je hebt gemerkt valt het maken van een landingspagina eigenlijk best mee. Het werk zit natuurlijk in het schrijven van de teksten en de onderdelen die je er nog graag bij wil hebben. Zo kan je denken aan een pop-up wanneer iemand de pagina verlaat, keurmerken en beoordelingen en indien relevant een Google maps kaartje met de locatie.
Daarom hebben we hier een voorbeeld van de ideale landingspagina voor je. Je kan hier precies de onderdelen uithalen die voor jou belangrijk zijn. Waar je het vierkante blok met de X ziet kan je bijvoorbeeld een video toevoegen of Google kaartje:
Tips voor een goede landingspagina
- Verwijder alle onnodige informatie en links van de pagina
- Richt je op één focus keyword
- Probeer je bezoeker mee te nemen in een verhaal en straal vertrouwen uit
- Hou het opt-in formulier kort en bondig
- Zorg ervoor dat de pagina ook werkt op mobiel
- Maak het ontwerp van de landingspagina visueel aantrekkelijk
- Ontwerp uitnodigende buttons(niet rood!)
- Check de laadsnelheid
Nawoord
We hebben in deze handleiding uitgelegd wat een landingspagina is en de belangrijkste kenmerken aangegeven. Je weet waar op te letten en hoe een goede landingspage eruit ziet. Ook zal het verschil tussen een homepage en een landingspage je nu duidelijk zijn.
Wanneer je een WordPress website hebt of krijgt zal je nu in staat zijn een effectieve en goed converterende landingspagina te creëren. Laat vragen en opmerkingen hieronder achter, dan komen we daar zo snel mogelijk op terug.
Geef een reactie