Een gratis WordPress webshop is iets wat veel mensen willen, maar documentatie voor WooCommerce is bijna altijd in het Engels en informatie over het toevoegen van IDEAL is er helemaal niet.
Twee hele goede redenen om voor jou deze handleiding te maken en te zorgen dat je meteen aan de slag kan gaan.
Inhoudsopgave
- 1 Installatie van de webshop
- 1.1 Beginnen met een gratis WordPress webshop
- 1.2 Installatie
- 1.3 Instellingen
- 1.3.1 Dashboard Vensters
- 1.3.2 Configuratie
- 1.3.3 Algemene opties
- 1.3.3.1 Basis locatie
- 1.3.3.2 Valuta
- 1.3.3.3 Toegestane landen
- 1.3.3.4 Winkelmededeling
- 1.3.3.5 Winkelwagen, afrekenen en accounts
- 1.3.3.6 Coupons
- 1.3.3.7 Afrekenen
- 1.3.3.8 Registratie
- 1.3.3.9 Klant accounts
- 1.3.3.10 Opmaak en scripts
- 1.3.3.11 Downloadbare producten
- 1.3.3.12 Pagina configuratie
- 1.3.3.13 Catalogus opties
- 1.3.3.14 Doorsturen winkelwagen na toevoegen
- 1.3.3.15 Ajax winkelwagen knoppen inschakelen
- 1.3.3.16 Product data
- 1.4 Verzendopties
- 2 In gebruik nemen van de webshop
- 3 Product afbeeldingen
- 4 Conclusie
Installatie van de webshop
Beginnen met een gratis WordPress webshop
De eerste stap voor het opzetten van een gratis webwinkel is het installeren van een plug-in. Voordat je hier aan begint is het aan te raden eerst de volgende minimale technische vereisten te controleren bij je webhost:
● Min. WordPress 4, maar nog beter versie 5;
● PHP 7 of hoger;
● MySQL 5.6 of hoger.
Wanneer aan deze criteria niet wordt voldaan is er een kans dat je tegen problemen aan gaat lopen tijdens het gebruik van de gratis WordPress webshop. Gelukkig zijn er weinig hosting bedrijven die niet aan deze vereisten voldoen.
Installatie
Er zijn 2 manieren om WooCommerce te installeren, automatisch of handmatig.
Automatische installatie
Automatische installatie is de makkelijkste optie, omdat WordPress zelf de bestandsoverdracht regelt, daardoor is het niet eens nodig om je web-browser te verlaten. Om een automatische installatie van WooCommerce te doen, ga je naar de WordPress admin overzichtspagina, navigeer je naar het menu Plugins en klik je op “Nieuwe plugin”.
In het zoekveld voer je het woord “WooCommerce” in en klik je op “Plugins Zoeken”. Er verschijnt een lijst met beschikbare plugins. Je kan aan de hand van informatie die je te zien krijgt zien of je de juiste plugin hebt gevonden.
Het is verder bij het installeren van plugins altijd verstandig om de detail, waardering en beschrijving te lezen, zodat je zeker weet dat dit de juiste plugin is.
Het meest belangrijke is nu natuurlijk om de plugin te installeren, dit gebeurt door simpelweg op de tekst “Nu Installeren” onder de naam te klikken. Na het klikken op die link wordt je gevraagd of je zeker weet of je de plugin wilt installeren. Klik op ja en WordPress zal automatisch de installatie voltooien.
Het is mogelijk dat in dit stadium je wordt doorverwezen naar een pagina voor het ingeven van FTP gegevens van je webserver. Dit hangt af van de manier waarop WordPress is geïnstalleerd. Het zal je nog niet zijn opgevallen, wanneer je nog niet eerder een plugin op je website hebt geïnstalleerd. Als dit gebeurt, vul je simpelweg deze gegevens in om de installatie te voltooien.
Handmatig Installeren
De handmatige installatie gebeurt door naar de WordPress.org website te gaan en de plugin te downloaden. Daarna kun je het dan weer uploaden naar de eigen webserver via je favoriete FTP-toepassing. (bijv. Filezilla)
1. Download het plugin bestand naar jouw computer en pak het uit. (unzip)
2. Gebruik een FTP programma, of gebruik het bedieningspaneel van je webhost, upload het uitgepakte (unzipped) plugin mapje naar jouw WordPress installatie in de directory: wp-content/plugins/.
3. Activeer de plugin hierna vanuit het Plugins menu in het WordPress admin dashboard.
Na activering zal WooCommerce verschillende dingen installeren die het nodig heeft om te kunnen functioneren:
- Een aantal nieuwe pagina’s (Mijn account > Bewerk mijn adres, bekijk bestelling, winkelwagen, Afrekenen > Bestelling ontvangen, Bekijk bestelling)
- Aangepaste bericht typen en de indeling/ordening voor bestellingen en producten
- Meerdere widgets en shortcodes
- Een ‘shop manager’ gebruikersrol om de beheerder van de winkel toegang te geven tot gebruikers
De geïnstalleerde pagina’s niet verwijderen, tenzij je weet wat je doet – WooCommerce heeft deze nodig om bepaalde zaken te kunnen tonen, zoals de winkelwagen en het betalingsproces.
De laatste stap
Wanneer de installatie is voltooid ga je naar Reading > Permalinks settings in het dashboard van WordPress bewaar je opnieuw je permalinks door op de button opslaan te klikken. Dit zal alle eventuele problemen met de zichtbaarheid van het nieuwe custom post type Producten die aangemaakt zijn door de WooCommerce plug-in oplossen
(winkel pagina niet gevonden fout boodschap).
Bijwerk Instructies
Net als bij de installatie kan je kiezen om WooCommerce automatisch of handmatig bij te werken. Ook hier is de automatische optie de makkelijkste.
Belangrijk, voordat je gaat bijwerken is het raadzaam dat je een backup maakt van je huidige installatie van Woocommerce, evenals je WordPress database.
Automatisch Bijwerken
Ga naar Plugins> Geïnstalleerde Plugins binnen WordPress om een lijst van plugins die je eerder hebt geïnstalleerd te zien. Wanneer er een upgrade naar woocommerce beschikbaar is, krijgt je een gele kennisgeving onder de plugin te zien waar de de nieuwste versie die dan beschikbaar is wordt weergegeven, evenals een link om de details van die versie te bekijken en om het automatisch upgraden (bijwerken) te starten. Om gewoon bij te werken klik je op de “Nu bijwerken” link. Je kan net als eerder weer gevraagd worden om de FTP gegevens van je webserver, als dat het geval is, vul je ze in om het bijwerken te voltooien.
Handmatig bijwerken
Het handmatig bijwerken gebeurt door het downloaden van de laatste versie van de plugin op onze WordPress plugin pagina (of via GitHub voor een nog niet uitgebrachte versie) en deze te uploaden naar de wp-content/plugins map op de webserver en de oude bestanden te overschrijven.
De allerlaatste stap
Nadat het bijwerken is voltooid is het nog aan te bevelen om de WooCommerce plug-in even te deactiveren dan weer te activeren. Hierdoor worden ook mogelijk nieuw geïnstalleerde onderdelen meteen geactiveerd.
Instellingen
Dashboard Vensters
Na activering zullen er verschillende dashboard vensters actief zijn waarin verschillende aspecten van je winkel aan de orde komen.
Net als elke andere dashboard vensters, kunnen ook deze vensters bekeken en geordend worden binnen je WordPress dashboard.
Allereerst zal je opmerken dat er een op dit moment venster is met een statistisch overzicht van de WooCommerce winkel. Je kan producten en order totalen zien, product reviews en recente bestellingen met status.
Tevens verschijnen hier ook belangrijke notificaties over het voorraadbeheer, zoals welke producten uitverkocht zijn of waarvan de voorraad klein dreigt te worden.
Er is ook een handige maandelijkse verkoop grafiek (omzet), zodat je de prestaties van de winkel kan monitoren in één oogopslag.
Configuratie
Eenmaal geïnstalleerd, kan je de winkel configureren via het WooCommerce > Instellingen scherm
Welkom op het WooCommerce commandocentrum. Binnen dit gedeelte vindt je de belangrijkste instellingen zoals de catalogus instellingen, pagina’s, betaling gateways, verzendmethoden en belastingtarieven. Deze zijn bereikbaar via de tabbladen, die je aan de bovenkant van het scherm kan vinden.
Algemene opties
Basis locatie
Dit definieert de basis locatie van je gratis WordPress webwinkel (d.w.z. het land waar je bent gevestigd als verkoper). Het bepaalt standaard gehanteerde belasting klassen (tarieven) en klantlocaties.
Valuta
Selecteer hier de standaard valuta van je webwinkel
Toegestane landen
Hier kan je selecteren aan welke landen je wilt verkopen / verzenden – handig als je alleen handelt in je eigen land bijvoorbeeld. Klanten buiten de toegestane landen zullen niet in staat zijn een aankoop te doen.
Winkelmededeling
Schakel de winkel melding optie in om een banner te tonen aan de bovenkant van je winkel om bezoekers te informeren dat de winkel slechts een demonstratie is en dat bestellingen niet worden verwerkt. Dit bericht kan je een stijl geven door de volgende class toe te voegen aan je style.css file: p.demo_store {background: white;}
Winkelwagen, afrekenen en accounts
Coupons
Het gebruik van coupons aan of uitschakelen
Afrekenen
gast afrekenen
Bepaalt of gebruikers moeten worden geregistreerd voordat ze naar de kassa kunnen. Indien uitgeschakeld, wordt gebruikers gevraagd om een e-mailadres en wachtwoord in te geven tijdens het afrekenen.
Klant opmerking veld bij afrekenen inschakelen
Door dit aan te vinken maak je het mogelijk voor klanten om aanvullende informatie of een opmerking bij hun bestelling te voegen.
forceer SSL
SSL is een techniek dat beveiliging biedt via internet. Winkelwagentjes gebruiken dit protocol om gevoelige gegevens meestal verzameld tijdens het afrekenen te beschermen.
Bij WooCommerce zijn een aantal offline gateways inbegrepen, zoals PayPal,rembours en bankoverschrijving. Deze diensten gebruiken bij de communicatie geen credit card gegevens van je server, in plaats daarvan sturen zij de gebruiker naar de desbetreffende betalingsopdracht portals. Gebruikers voeren echter wel andere persoonlijke gegevens zoals hun naam, adres en e-mail in. Om deze reden adviseren we bij een gratis WordPress webshop het gebruik van SSL om persoonlijke informatie te versleutelen en daarmee de gegevens van je klanten en jezelf als onderneming te beschermen.
Het spreekt vanzelf dat als je gebruik maakt van een directe betaling gateway (zoals PayPal Pro, die wel credit card gegevens overdraagt) je gebruik moet maken van SSL. Gelukkig zijn SSL-certificaten goedkoop en meestal ka je webhost dit voor je installeren, uiteraard moet je server dan wel voldoen aan alle beveiligingseisen die zij hanteren.
Registratie
Verschillende opties die voor zichzelf spreken. Normaal gesproken zijn de standaard waarden voldoende.
Klant accounts
Voorkom klanten toegang tot WP admin
Deze optie aanzetten zorgt ervoor dat alleen de gebruikersrollen administrator en shop manager nog toegang krijgen tot het dashboard. Hoewel klanten geen kwaad kunnen doen, omdat zij geen volledige toegang hebben tot het dashboard is het toch aan te bevelen deze omgeving extra af te schermen.
Winkelwagen legen bij uitloggen
Beter om dit aan te vinken, omdat de bestelling meestal heeft plaatsgevonden na het uitloggen.
Klanten toestaan om bestellingen opnieuw te kopen vanaf hun account pagina
Wanneer deze optie aan staat zien klanten een geschiedenis overzicht van hun aankopen en kan eenvoudig opnieuw eenzelfde bestelling geplaatst worden.
Opmaak en scripts
Opmaak
WooCommerce CSS
De standaard WooCommerce stylesheet is zo flexibel mogelijk gemaakt om te zorgen voor compatibiliteit met veel gratis WordPress thema’s. Echter, bij een op maat gemaakt thema zal je waarschijnlijk deze stijlen willen uitschakelen en beginnen vanaf nul.
[PS: Je kan de WooCommerce CSS ook uitschakelen door het toevoegen van de volgende code in het functions.php bestand; define(‘WOOCOMMERCE_USE_CSS’, false);]Scripts
Lightbox inschakelen
Deze checkbox activeert of deactiveert de lightbox (pop-up lichttafel effect) op de productpagina’s. Handig als je thema komt met een eigen lichtbak effect, of wanneer je een andere Lightbox wil gebruiken dan de gebundelde ‘Fancybox’ (https://fancybox.net/).
Verbeterde landen selectie
Hiermee worden landen invul velden doorzoekbaar. Handig bij een internationaal opererende webwinkel.
Downloadbare producten
Deze opties zijn van toepassing op digitale producten waarbij geen verzending nodig is.
Pagina configuratie
Hier kun je specifieke webwinkel pagina’s aangeven. Deze pagina’s worden automatisch aangemaakt zodra de plugin wordt geactiveerd. Je kan deze pagina’s echter naar wens veranderen voor een meer op maat gemaakte winkel.
Je zal ook merken dat de naam van winkel basis pagina, ook deze naamgeving toeveogt aan alle andere URL’s van de ‘winkel’, bijvoorbeeld, https://jouwwinkel.nl/product-category/tshirts/ wordt: https://jouwwinkel.nl/winkel/product-category/tshirts/
Tenslotte is er nog de voorwaarden pagina. Deze pagina wordt niet standaard gemaakt, maar als je er een instelt zal er bij het afrekenen via een aanvinkveld gevraagd worden of de gebruiker akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Handig!
Catalogus opties
Onder de catalogus opties kan je aangeven welke product details getoond moeten worden en op welke manier. Denk hierbij aan sortering, categorieën en/of subcategorieën.
Doorsturen winkelwagen na toevoegen
Is alleen handig wanneer je zeker weet dat een klant maar één product besteld, b.v. bij een bankstel of wasmachine.
Ajax winkelwagen knoppen inschakelen
Optie is in principe alleen van toepassing wanneer de WooCommerce winkelwagen widget is geactiveerd.
Product data
Je kan bijvoorbeeld kiezen welke invulvelden van de producten zijn ingeschakeld. Denk aan gewicht, dimensies, eenheden, SKU (=unieke voorraadbeheer naam) , maar denk hierbij ook aan:
prijsstelling opties
Deze sectie laat je kiezen valuta-opties, zodat je jouw winkel kan lokaliseren. Als de valuta dan niet wordt genoemd, wordt het mogelijk niet ondersteund door enige betaling gateways, kan je valuta’s met behulp van code toe te voegen of door het gebruik van extra betaling gateway plugins.
afbeelding opties
Definieer formaten voor afbeeldingen in de productcatalogus. Sommige WordPress thema’s zullen deze waarden mogelijk veranderen conform de instellingen van dat thema.
Inventaris/voorraad opties
Voor veel winkels (vooral die met zowel een fysieke winkel als een online winkel) is voorraadbeheer cruciaal. Het is nuttig om te beslissen of je de voorraad automatisch via WooCommerce wil gaan beheren, voordat je alle producten gaat invoeren.
De opties in deze sectie geven aan of je wel of geen voorraad wil beheren, wanneer e-mailberichten moeten worden verstuurd, welke niveaus worden geclassificeerd als ‘uitverkocht’, en al dan niet of voorraad informatie op je site moet worden weergegeven.
Als je ervoor kiest om de voorraad te beheren, zal het mogelijk zijn om voor elk afzonderlijk product de voorraad hoeveelheid aan te geven.
Verzendopties
Verzending berekenen
Hier kan je het gebruik van verzendkosten in zijn geheel aan of uitzetten. Handig wanneer er digitale producten worden verkocht of bij een fysieke winkel.
Verzendmethode weergave
Geeft aan hoe de verzend methoden worden weergegeven aan de klant.
Verzending bestemming
Aantal opties voor keuze van bestemming. Factuur adres en/verzendadres
Verzend methoden
Op de afbeelding zijn de verschillende verzendmethoden te zien. Standaard staat gratis verzending aangevinkt als actief, maar je kan naar eigen inzicht de verzendmethoden die van toepassing zijn activeren en configureren door op de betreffende linkjes te klikken.
De status kolom geeft aan welke verzend methoden op dat moment actief zijn.
Belasting opties
Wanneer je belastbare producten verkoopt zal het nodig zijn om het BTW tarief te berekenen en weer te geven binnen de webwinkel. Een belangrijke optie hierbij is om aan te geven of de catalogus prijzen (= prijs die jij zelf ingeeft bij elk individueel product) inclusief belasting zijn.
Er zijn dus maar twee opties, maar het is wel heel belangrijk om hier consequent mee om te gaan binnen je winkel:
1. Als de catalogusprijzen ingesteld worden met “invoeren exclusief belasting”, zal de belasting berekend worden op basis van de prijs van het product en als additioneel bedrag toegepast worden op de winkelwagen / kassa.
2. Als de catalogusprijzen ingesteld worden op “invoeren inclusief belasting”, zal een berekening met terugwerkende kracht worden gemaakt op basis van de tarieven van de specifieke belasting klassen.
Prijzen weergeven tijdens het uitchecken
Hier kan je aangeven of de prijzen tijdens het uitchecken (winkelwagen) inclusief of exclusief BTW worden weergegeven. Dit werkt onafhankelijk van de catalogus prijzen.
Extra belasting klassen
Hier kunnen speciale belastingklassen (tarieven) ingegeven worden die afwijken van de standaard tarief profielen. Zo hebben boeken bijvoorbeeld vaak een afwijkend tarief. Ook kan hier de naamgeving aangepast worden.
Onder de tabbladen selectie knoppen staan de beschikbare belastingtarieven. Dit is het belangrijkste onderdeel, omdat hierin wordt aangegeven welke tarieven worden toegepast op een klant zijn bestelling. Dit gebeurt op basis van het factuuradres. De belasting regels
in WooCommerce zijn op zo’n manier opgezet om zo flexibel mogelijk te kunnen werken met elk land.
Om te beginnen, voeg je een regel toe en selecteer je de landen die van toepassing zijn op dat tarief. (bijv. standaard tarief) Dit doe je met behulp van land/staat code en/of postcode. (NL voor Nederland) Verder geef je het tarief zelf in (een percentage met 4 decimalen om afrondingsfouten te verminderen), een belasting naam (BTW hoog/laag, etc.) en al dan niet van toepassing zijnde overige opties, zoals verzending.
Voor een normale webshop in Nederland zal je waarschijnlijk een standaard tarief van 21,0000% instellen dat ook van toepassing is op de verzending. Verzendkosten zijn weliswaar vrij van BTW, maar hoort wel te worden belast met het hoogst geldende tarief van de producten die zich binnen de verzending bevinden.
Betaalmethoden
WooCommerce wordt geleverd met twee online betaling methoden (PayPal standaard en Moneybookers) en twee offline methoden (Cheque, rembours en directe bankoverschrijving). Elke methode wordt apart geconfigureerd, klikt op de naam onder de tab selectie gedeelte om deze te configureren.
Er zijn meerdere aanvullende betaalmethoden die toegevoegd kunnen worden, waaronder Ideal. Om Ideal te kunnen gebruiken is een zakelijke Nederlandse bankrekening noodzakelijk. Ik kan een nieuwe zakelijke bankrekening van Aegon aanbevelen, omdat deze erg voordelig is. Op het moment van schrijven ontvang je ook nog een welkomstpremie wanneer je via deze link de rekening opent.
Voor Ideal is bovendien een betaalde plugin nodig. Voor Woocommerce is dat bijvoorbeeld Pronamic een betrouwbare leverancier. Maar steeds vaker stellen IDEAL aanbieders zelf ook gratis plugins beschikbaar, zoals bijvoorbeeld Sisow of Mollie.
Disclaimer: aanschaf en installatie van de genoemde WordPress plugins is geheel voor eigen risico.
In gebruik nemen van de webshop
Toevoegen van producten
Nu het leuke stuk, het toevoegen van de producten! Maar voordat we hier mee beginnen zal je eerst vertrouwd moeten raken met hoe productcategorieën, tags en attributen werken.
Zoals je zou verwachten, werken categorieën en labels gelukkig op vrijwel dezelfde manier als de standaard categorieën en tags binnen WordPress. Ze kunnen worden toegepast vóór, tijdens en na het maken van een product. Attributen zijn vrijwel hetzelfde als categorieën, maar geven anders.
Attributen/eigenschappen
Met behulp van attributen kan je extra product gegevens definiëren, zoals formaat of kleur. Je kan deze attributen in de winkel zijbalk gebruiken met de “gelaagde navigatie” widgets.
Attributen zijn stukjes gegevens die meer technische informatie kan toevoegen aan een product en helpt gebruikers om je catalogus verder te verfijnen tijdens het browsen / zoeken. Het creëren van een attribuut set wordt gedaan op dezelfde manier als een categorie (daarover later meer). Voor nu zullen we attributen en hun primaire voordeel met een hypothetisch voorbeeld beschrijven:
Laten we zeggen dat je een videogame webwinkel opent. Je verkoopt de nieuwste games voor de nieuwste consoles. In dit geval zal je top level productcategorie hoogstwaarschijnlijk Games zijn waar zich het grootste deel van de catalogus zal bevinden.
Natuurlijk kan je simpelweg sub-categorieën voor de verschillende consoles, genres, etc. Etc. maken, maar deze informatie is beter geschikt om als attributen aan te merken. Waarom? Omdat met attributen de klant gelijktijdig meerdere criteria kan selecteren om zijn zoekopdracht te verfijnen.
Bijvoorbeeld: we zijn op zoek naar een sport-game voor de PS3. Dit is zo simpel als het navigeren naar de categorie Games, dan het selecteren van de PS3 en dan het sport attribuut uit een sidebar widget. Zoals je zou verwachten, zal dit de pagina te vernieuwen, zodat het toont alleen sport games voor de PS3.
Eigenschappen/Attributen toevoegen
Het opzetten van attributen gebeurt met een interface die je wel bekend zal voorkomen. Voor het opzetten van attributen die vaak voorkomen, is het aan te bevelen om het op deze manier te doen: Ga naar Producten > Eigenschappen en je zal een soortgelijk scherm te zien krijgen als hieronder:
Hier kan je eenvoudig attributen toevoegen om een goed overzicht te houden. De standaard instelling voor het attribute type is “select”, hiermee voorkom je verschillende benamingen voor hetzelfde.
Je hebt ook de mogelijkheid om attributen specifiek binnen één product pagina te creëren. Dit is handig voor als je een keer wat extra informatie over een product wilt toevoegen, maar is meestal niet aan te raden voor de meeste producten. Je kan bijvoorbeeld wel eenmalig een Japanse game verkopen aan je klanten. Je maakt dan een “taal” attribuut
voor dat ene product en laat dit zien in de product omschrijving aan de gebruikers kant van de gratis WordPress webshop.
Productsoorten
Met attributen en categorieën ingesteld en het voorraadbeheer geconfigureerd, kunnen we nu beginnen met het daadwerkelijk toevoegen van producten. Bij het toevoegen van het product moet eerst bepaald worden welk type product het is:
● Het eenvoudige producttype omvat de overgrote meerderheid van alle producten die je kan verkopen. Eenvoudige producten worden verzonden en hebben geen opties. Bijvoorbeeld, een blikje drinken.
● Een gegroepeerd product is een verzameling van aanverwante producten, die afzonderlijk kunnen worden gekocht. Een PS3 zou bijvoorbeeld een gegroepeerd product moeten zijn als er 80GB, 120GB en 200 GB varianten van hetzelfde hoofdproduct verkocht worden.
● Een variabel product is een product waarvan er verschillende varianten zijn, die elk een verschillende SKU, prijs, voorraad optie etc. heeft. Bijvoorbeeld een t-shirt verkrijgbaar in verschillende kleuren en / of maten.
● Een extern/affiliate product is vergelijkbaar met een gegroepeerd product en kan dus een eigen omschrijving krijgen, maar wordt verkocht op een andere website via een URL link. De tekst op de button is per product apart in te stellen.
● Een downloadbaar product is een digitaal bestand waar de klant toegang toe wordt verleend na een succesvolle betalingstransactie.
● Een virtueel product kan een niet-tastbare dienst zijn, bijvoorbeeld de ‘Installatie van WordPress ‘.
Toevoegen van een eenvoudig product
Het toevoegen van een eenvoudig product is niet moeilijk, eigenlijk verschilt het niet veel van het bewerken van een standaard WordPress bericht. In het menu Producten klik je op product toevoegen, hierna wordt de vertrouwde interface gepresenteerd en zal je meteen duidelijk worden waar je de titel van het product en een volledige beschrijving kan typen.
Onder het hoofd dialoogvenster is het product data paneel. Hier kan je het type product (zoals hierboven beschreven) definiëren en of het een downloadbaar (digitaal), of virtueel (dienst) product betreft.
Virtuele producten hebben geen verzendopties nodig – voor een bestelling met virtuele producten zullen dus verzendkosten berekend worden.
productgegevens
Vervolgens komt de Product Data tab set. Dit is de plaats waar de meerderheid van de product gegevens worden ingevoerd.
Algemeen tab
- SKU – Voorraadbeheer naam gebruikt om producten te traceren. Deze moet uniek zijn en bovendien niet overeenkomen met bericht ID’s.
- Prijs:
- Normale Prijs – De standard prijs.
- Sale Prijs – Uitverkoop/sale prijs.
- Belasting:
- Belasting status – De belasting status; wel of niet belast.
- Belasting tarief – Tot welk belasting tarief behoort het product. Je kan de belasting tarieven hier instellen WooCommerce > Settings > BTW of Belasting.
Inventaris/voorraad tab
De inventaris/voorraad tab stelt je in staat om de individuele voorraad van producten in te stellen en het wel of niet toestaan van nabestellingen. Wanneer voorraadbeheer op de hoofd settings pagina uitgeschakeld staat, zal alleen de ‘voorraad status’ optie zichtbaar zijn.
Verzending tab
- Gewicht – Gewicht van het product in kg.
- Afmetingen – Lengte, breedte en hoogte van het product.
- Verzendklasse – Verzendklassen worden bij bepaalde verzendmethoden gebruikt om vergelijkbare producten te groeperen.
Gerelateerde producten tab
Door gebruik te maken van up-sells and cross-sells, kan je bepaalde producten bij of met elkaar promoten. Up-sells zijn producten in plaats van het gekozen product en Cross-sells zijn producten die goed samengaan met het gekozen product. Bestaande producten kunnen eenvoudig toegevoegd worden door in het invoerveld te zoeken en te kiezen uit de (eventueel) beschikbare keuzes in het veld:
Up-sells
Worden weergegeven op de product detail pagina. Dit zijn producten die je voor gebruikers wilt aanmoedigen te kopen gebaseerd op het product dat zij op dat moment bekijken. Bijvoorbeeld: als een gebruiker op de koffie product pagina aan het kijken is, kan je een duurdere of betere variant op dezelfde pagina weergeven als een up-sell.
Cross-sells
Zijn producten die worden weergegeven bij de winkelwagen pagina en zijn gebaseerd op de inhoud van de wagen. Als de gebruiker bijvoorbeeld een Nintendo DS in de winkelwagen heeft geplaatst, kan bij aankomst worden aangemoedigd om bijbehorende spelletjes of uitbreidingen te kopen.
Groeperen
Hier kan je aangeven met welke andere producten je dit product wil groeperen.
Eigenschappen/Attributen tab
Op de eigenschappen tab kan je eigenschappen toekennen aan een product. Je zal hier de globale eigenschappen aantreffen die je wellicht al eerder hebt aangemaakt (Bijv. Kleur, Maat, Merk). Zie Beheer van Product Categorieën, Tags en Eigenschappen voor een meer gedetailleerde uitleg hoe je deze kan instellen.
Zodra je een eigenschap hebt geselecteerd uit de select box, klik je op toevoegen en kan je de eigenschappen(Bijv. Blauw of XL) die je wil toepassen op het product selecteren. Je kan ervoor kiezen om deze kenmerken voor de bezoeker te verbergen door simpelweg het selectieveld ‘Toon op de product pagina’ uit te vinken.
Eigenschappen die specifiek voor een bepaald product zijn kunnen hier ook toegepast worden door te kiezen voor ‘Aangepast product attribuut’ uit de select box. Dan worden deze eigenschappen toegevoegd op productniveau en zullen niet beschikbaar zijn voor het (gelaagde) product navigatie filter.
Geavanceerd tab
- Aankoop notitie – Voeg een optioneel bericht toe dat de koper ontvangt na de aankoop
- Menu volgorde – Aangepaste rangschikking voor dit product
- Sta reviews toe – Aan-/uitzetten van klantbeoordelingen voor dit product
Korte omschrijving
Tot slot kan je een samenvatting toevoegen, wat een korte beschrijving van het product zou moeten zijn. Deze tekst verschijnt naast de product afbeeldingen op de overzichtspagina, terwijl de lange beschrijving zal verschijnen het beschrijving tabblad.
Taxonomieën / structuur
Aan de rechterkant van het product toevoegen/bewerken paneel zie je de productcategorieën waarin het product geplaatst kan worden, net als bij een standaard WordPress bericht. Je kan op dezelfde manier het product ook van productlabels voorzien.
Product afbeeldingen
Je kan hier zowel de hoofdafbeelding/uitgelichte afbeelding als een productgalerij van één of meerdere afbeeldingen toevoegen.
Catalogus zichtbaarheid en product status
In het publiceren venster kan je aangeven of en hoe het product getoond moet worden in de gratis WordPress webwinkel.
Zichtbaarheid kan als volgt ingesteld worden:
- Catalogus & zoeken – overal zichtbaar
- Catalogus – Overal zichtbaar, behalve bij het zoeken
- Zoeken – alleen zichtbaar in de zoekresultaten, maar niet in de catalogus (categories/shop page)
- Verborgen – Alleen zichtbaar op de product pagina zelf, dus niet op de overzichts en categorie pagina’s en niet in de zoekresultaten.
Toevoegen van een gegroepeerd product
Een gegroepeerd product wordt vrijwel op dezelfde wijze aangemaakt als een simpel product. In feite is het enige verschil het kiezen van “gegroepeerd product” uit het producttype uitklapmenu in het “product gegevens” venster. Bij deze keuze zal het “algemeen” tabblad en de invulvelden voor prijs verdwijnen. Maak je hierover geen zorgen, deze informatie wordt meegegeven aan de individuele gegroepeerde “kind” producten.
Zodra je tevreden bent met de “groepsouder product”, kan je het publiceren en kan je simpele producten toevoegen als “kinder producten”.
Je hoeft dus nu enkel de kinder producten toe te voegen aan de groep. Dit gebeurt door de juiste groepsouder uit het uitklapmenu te kiezen.
Een virtueel product toevoegen
Bij het toevoegen van een simpel product, kan je ‘virtueel’ aanvinken in het productsoort paneel. Dit zal de niet benodigde velden (zoals afmetingen) verwijderen.
Een downloadbaar product toevoegen
Bij het toevoegen van een eenvoudig product kan je ook ‘downloadbaar’, dit zal twee nieuwe velden toevoegen:
1. Bestandspad – pad of URL naar het downloadbare bestand.
2. Download limiet – een limiet voor het aantal keren dat de klant het bestand kan downloaden. Dit invulveld leeg laten voor onbeperkte downloads.
Voor maximale flexibiliteit, hebben downloadbare producten ook een invulveld voor verzendkosten (vooral handig wanneer je bijvoorbeeld zowel een verpakte versie als een downloadbare versie van een product verkoopt). Wanneer je geen optie voor verzendkosten wil, kan je tevens de optie ‘virtueel’ aanvinken.
Toevoegen van een extern of affiliate product
Kies ‘Extern product’ uit het product type uitklapmenu. Dit zal de onnodige tabbladen, zoals belastingen, verzending en voorraad weglaten en een nieuw product URL-veld toevoegen. Dit is de bestemming waar gebruikers het product uiteindelijk kunnen kopen. Het is mogelijk om in plaats van de gebruikelijke tekst op de knop een eigen tekst toe te voegen.
Toevoegen van variabele producten
Variabele producten zijn de meest complexe van de genoemde productsoorten. Tijdens onze WooCommerce training behandelen we deze variant natuurlijk ook.
Ze maken het mogelijk om alle variaties van een enkel product te definiëren, waar elke variatie een andere SKU, eigenschap, prijs of voorraad niveau kan hebben.
De variaties worden gemaakt op basis van de eigenschappen van een product, je zal deze dus eerst moeten definiëren.
Een voorbeeld waarvoor je een variabel product zou gebruiken:
We hebben T-shirts met de maten small, medium en large, maar ook in de kleuren rood, geel en zwart. Hier kan dan een klein rood T-shirt goedkoper zijn dan een geel large T-shirt of de voorraad van de kleine zwarte shirts is bijvoorbeeld kleiner dan de andere.
De bezoeker van de gratis WordPress webwinkel zal een variabel product bijvoorbeeld ervaren doordat binnen één product pagina verschillende opties beschikbaar zijn.
Conclusie
Na het lezen van deze WooCommerce handleiding kan je zo een gratis webshop met WordPress opzetten. Het is mogelijk om al binnen een uur je producten online te verkopen.
Wanneer je toch zou merken dat het je niet zo makkelijk af gaat, dan kan je natuurlijk altijd onze cursus Woocommerce volgen. Wanneer je helemaal geen kennis hebt van WordPress kan je dat de training nog aanvullen met een cursus WordPress voor beginners. Uiteraard is een individuele WordPress training ook altijd mogelijk, dat kan zowel online als offline.
harmen zegt
Hallo,
Even een vraagje.
Zoals je op onze website kunt zien staan er achter de productcategorieën de aantallen binnen deze categorie.
Hoe krijg ik die aantallen weg? Dit hoeft niet zichtbaar meer te zijn.
Ik hoop dat je me hiermee kan/wil helpen.
Hartelijke groet,
Harmen Haag
Sjoerd zegt
Hoi Harmen,
Hiervoor zal je helaas wat code moeten toevoegen of veranderen via FTP programma, filemanager hosting of WP dashboard.(weergave –> bewerker)
Er zijn meerdere plekken waar je dit kan doen, dit zijn in mijn ogen de beste 2:
1. De eenvoudigste is om aan de style.css het volgende toe te voegen (resultaat niet altijd direct zichtbaar, verversing van stylesheet nodig):
mark {
display: none;
}
2. Netter is om de functie voor de categorie aantallen te “herschrijven”, door het volgende aan de functions.php file toe te voegen (resultaat wel altijd direct zichtbaar):
add_filter( ‘woocommerce_subcategory_count_html’, ‘jk_hide_category_count’ );
function jk_hide_category_count() {
// No count
}
Let op dat je dit wel in het child theme aanpast, anders wordt het bij de eerstvolgende update overschreven. Deze modificatie is vanzelfsprekend ook op eigen risico.
Jason zegt
Hallo,
ik ben bezig met een webshop en gebruik woocommerce hierbij, ik heb alle instellingen betreffende belasting etc. ingesteld zoals jullie hebben voorgesteld maar kom bij de winkelwagen niet uit.
In de catalogus worden de prijzen inclusief belasting getoond, in de winkelwagen echter exclusief, bij het totaal is de belasting wel verekend. Ik wilde graag ook dat in mijn winkelwagen de prijs met belasting wordt getoond, heeft u hier misschien advies voor?
Groeten en alvast bedankt,
Jason
Sjoerd zegt
Heb je bij BTW opties de optie prijsweergave tijdens uitchecken (incl./excl. BTW) winkelwagentje wel goed staan?
Anders kan het ook komen doordat er bij BTW tarieven een plaatsnaam, gemeente, provincie of postcode is ingevuld. Het is meestal beter om hier een asterisk (wildcard) in te vullen.
satrapa zegt
Hallo,
bedankt voor de goede uitleg.
Ik heb de woocommerce gelaagde navigatie toegevoegd in de side-bar van de shop en eigenschappen in woocommerce aangemaakt, maar de navigatie werkt niet.
Wat doe ik verkeerd?
kan iemand mij hier misschien een uitleg geven hoe dit moet?
Ik krijg het maar niet voor elkaar…
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Dohan
Sjoerd zegt
Dit kan meerdere oorzaken hebben;
Laat de widget wel alle verwachte categorieën zien?
Wat gebeurt er nu bij het selecteren van een filter?
Welk thema gebruik je?
Jan zegt
Ik probeer een webshop te maken met WooCommerce, maar ik snap niet precies wat het verschil is tussen productgroep en Categorie.
Voorbeeld:
Jan verkoopt kleren voor dames en heren. Voor zowel mannen als vrouwen verkoopt hij broeken, schoenen, tshirts, etc. Jan heeft verschillende soorten broeken voor mannen en verschillende soorten broeken voor vrouwen.
Optie 1:
Broek 1 voor dames (rood, modelX, jaar 2013) valt onder simpel product.
Broek 2 voor dames (groen, modelY, jaar 2012) valt onder simpel product.
Broek 1 voor dames en Broek 2 voor dames samen behoren tot de categorie “broeken voor dames” of tot de productgroep “broeken voor dames”?
Optie 2:
Alle broeken van dames vallen onder variabel product?
Voor dames heb je nog allerlei soorten broeken, jurken, etc. Deze vallen allemaal onder de categorie “Dames”, toch?
Sjoerd zegt
Dit hangt ook van de prijsstelling af. Een variabel product maakt het mogelijk om voor alle combinaties van eigenschappen de prijs weer te geven, maar dit is niet altijd benodigd.
I.a.w. de prijs rood en groen kunnen dan verschillen, model x en Y kunnen verschillen en de prijs voor het jaar kan dan ook verschillen. De klant kan dan de combinatie kiezen en krijgt de juiste prijs getoond.
Een productgroep is een verzameling van producten (simpele), bedoeld voor versies van hetzelfde product. (Bijvoorbeeld een Apple computer met een 200GB, 300GB of 500GB schijf. Dus waar je normaal gesproken maar 1 product van zou kopen) Wanneer er meer variaties nodig zijn zoals ik uit jouw voorbeeld opmaak, volstaat dit niet en zal je een variabel product moeten gebruiken.
Optie 2 is in mijn ogen voor jouw situatie de beste. Je kan verder voor het filteren sub-categorieën aanmaken. Dus Dames als hoofdgroep aangeven bij categorie broeken, jurken etc. etc.
Larissa Jutten zegt
Hoe kan ik in WordPress/Woocommerce verzendklassen zo instellen dat de juiste klasse gekozen wordt bij een bestelling van meerdere type producten die aan verschillende verzendklassen gekoppeld zijn? Alvast bedankt voor je reactie!
Sjoerd zegt
Hoi Larissa, onnder Woocommerce –> instellingen –> Vast tarief kan je aangeven of de kosten per bestelling, item of klasse toegevoegd moeten worden. Ook kan je hier de verzend- en afhandelingskosten invoeren.
Larissa zegt
Bedankt voor je reactie. Ik heb al verschillende instellingen geprobeerd, maar t probleem ontstaat telkens als er een combinatie van producten wordt besteld. Dan kunnen er geen verzendkosten betekend worden.
Sjoerd zegt
Inderdaad merkwaardig, bij de per item- of zendklasse zou dat normaal wel moeten gebeuren. Wellicht gaat er iets fout in combinatie met landen o.i.d.
Je kan kijken of deze extensies een oplossing bieden:
http://www.woothemes.com/products/per-product-shipping/
http://www.woothemes.com/products/table-rate-shipping-2/
menua zegt
Hi ik heb een probleem in verbant met mijn woocommerce. Mijn catalogus optie is er niet bij? Hoe kan ik het installeren zodat het erbij komt, want nu heb ik alen maar als ik naar de woocommerce instelingen ga: ALGEMEEN PRODUCTEN BELASTING AFREKENEN VERZENDING ACCOUNTS E-MAILS
Sjoerd zegt
De instellingen hiervoor kan je terugvinden onder PRODUCTEN. (Weergave winkelpagina)
Mike zegt
Ik wil een winkel maken voor taarten.
Deze kunnen verschillende eigenschappen met een basisprijs maar meerprijs per onderdeel.
bv. taart kost €10,00 met marsepein er over kost €1,50 extra. een foto erop kost €5,00 extra enz.
Kan je dit ook instellen dat de prijs dan steeds hoger word ?
Ik kom er niet uit.
Sjoerd zegt
Dit kan in dit geval misschien nog door variaties aan te maken voor wel/geen foto en wel/geen marsepijn en dan voor alle variaties de verschillende prijzen in te vullen.
Bij meer keuzes opties zijn er gelukkig ook eenvoudiger oplossingen:
http://www.woothemes.com/products/product-add-ons/
of met een custom formulier (let op!: Gravityforms ook benodigd):
http://www.woothemes.com/products/gravity-forms-add-ons/
Teresa zegt
Ik heb een winkel aangemaakt in kinderkleding. Mijn shop(pagina) is onderverdeeld in baby’s, meisjes en jongens. Nu staat daarbij het totaal aantal producten bij, kan ik dat verwijderen ?
Bij elk product, worden er ook gerelateerde producten weergegeven, hoe krijg ik die weg ?
Dank
Sjoerd zegt
Product aantal verwijderen staat al bovenaan als antwoord op de vraag van Harmen.
Om gerelateerde producten weg te krijgen zou je dit kunnen toevoegen aan je functions.php file:
/*
* wc_remove_related_products
*
* Clear the query arguments for related products so none show.
* Add this code to your theme functions.php file.
*/
function wc_remove_related_products( $args ) {
return array();
}
add_filter(‘woocommerce_related_products_args’,’wc_remove_related_products’, 10);
of anders dit aan je style.css file:
.related.products { display: none; }
Dit moet wel in de kind versies van de genoemde bestanden gebeuren en uiteraard is dit op eigen risico.
Martin zegt
Vraag: in Woo Commerce is standaard een paypal mogelijkheid.
Toch verkopen ze zelf een plugin waarnaar ze ook verwijzen.
Hun eigen gratis mogelijkheid werkt wel.
Moet ik nu alsnog de plugin aanschaffen of kan ik gewoon
met de standaard volstaan ? In Paypal zelf kun je ook nog
configureren namelijk
Sjoerd zegt
De standaard is op zich prima. De pro versie biedt een aantal extra’s die voor de meeste beginnende gebruikers niet direct nodig zijn.
Je kan later altijd nog upgraden, dus kijk anders eerst hoe de standaard bevalt.
Collin zegt
Beste Sjoerd,
Ik probeer de BTW in te stellen voor een website, maar ik weet niet precies hoe ik dit het beste in kan stellen. Het volgende is de bedoeling:
– In de webshop moeten de bedragen EXCL. BTW getoond worden.
– Op de “winkelmand” en “afrekenen” pagina’s moeten de bedragen INCL. BTW worden getoond.
De BTW moet NA subtotaal en NA verzendkosten berekend worden.
Met vriendelijke groet,
Collin
Redactie zegt
Deze opties staan bij de Woocommerce instellingen onder belastingopties:
– Weergave prijzen in de winkel: incl. of exclusief
– Weergave prijzen tijdens winkelwagen/afrekenen: incl. of exclusief
Verder moet je dan nog een vinkje zetten bij verzending op het tabblad standaardtarieven. (waar je ook het btw percentage ingeeft)
Collin zegt
Dankje Sjoerd,
Kun je als laatste nog vertellen hoe ik de tekst “Opmerking: Verzendkosten en belastingen zijn ingeschat en worden bijgewerkt bij het afrekenen op basis van uw factuur- en verzendgegevens.” kan verwijderen?
Met vriendelijke groet,
Collin
Redactie zegt
Je kan het tekstblok onzichtbaar maken met CSS
of door de vertaling aan te passen met bijv. http://wordpress.org/extend/plugins/codestyling-localization
Iets meer advanced, maar je kan ook de templatepassen: /wp-content/plugins/woocommerce/templates/cart/totals.php
Dit is uiteraard wel allemaal op eigen risico.