Lokale vindbaarheid is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Vooral als je een fysieke winkel hebt of wanneer je een ondernemer bent die klanten uit de omgeving bezoekt of ontvangt wil je natuurlijk lokaal goed gevonden worden.
De meest effectieve manier voor lokale bedrijven om deze zichtbaarheid te vergroten is het optimaliseren van je website voor lokale SEO.
Sinds Google een landkaartje in de zoekresultaten laat zien is het zelfs essentieel om je online aanwezigheid te bevorderen voor gelokaliseerde zoekopdrachten.
In deze uitleg gaan we daarom alle vragen over dit onderwerp beantwoorden en krijg je meerdere tips om direct toe te passen op jouw situatie.
Inhoudsopgave
Wat is lokale vindbaarheid?
Het doel van zoekmachine optimalisatie, ook bekend als SEO is het bovenaan te verschijnen bij Google zoekopdrachten. Lokale vindbaarheid is het feit dat je verwezen wordt op lokale zoekopdrachten zoals in het voorbeeld voor de zoekopdracht “Musea in Amsterdam”, dit gebied van de SERP wordt ook wel het ” local pack ” of ” positie 0 ” van de SERP genoemd.
Een plaatselijke zoekopdracht heeft niet altijd geografische aanduidingen nodig, omdat Google deze meestal ook zelf kan bepalen. Lokale vindbaarheid is steeds belangrijker voor de zoekresultaten(Serps), want naar schatting worden nu bijna de helft van alle Google zoekopdrachten gegeven met lokale zoekintentie.
6 tips om je lokale vindbaarheid te verbeteren
Volg de onderstaande tips op en je zal verbluft staan van het resultaat.
Het aantal bezoekers vanuit je omgeving zal gegarandeerd toenemen wanneer je de stappen opvolgt.
1. Maak een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is een dienst van Google, die vooral gericht is op bedrijven die plaatselijk zichtbaar willen worden. Het is de hoeksteen om lokaal gevonden te worden: met een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf kun je namelijk in Google Maps verschijnen, gemakkelijker recensies van consumenten verzamelen, nieuws over je bedrijf delen en nog meer.
Eerst en vooral moet je controleren of je vermelding niet automatisch door Google gegenereerd is of door een derde is geclaimd. Als dit het geval is, moet je je Mijn Bedrijf pagina zo snel mogelijk claimen. Deze optie staat bij de vermelding.
Optimaliseren bedrijfsprofiel
Wanneer je je pagina al hebt geclaimd kan je direct aan de slag met het optimaliseren van je bedrijfspagina. Geef dan na het geven van plaatselijke informatie die specifiek is voor je bedrijf:
- Bedrijfsnaam
- Adres of postbus
- Gebieden die je bediend of bezorgingsgebied
- Telefoonnummer
- Openingstijden (mogelijk om feestdagen of uitzonderingen in te voeren)
- Omschrijving (zie hieronder meer daarover)
- Sociale media kanalen
Verder moet je een categorie kiezen die het beste bij je bedrijf past. Voor dit belangrijke punt is het natuurlijk slim om de trefwoorden te gebruiken waarop je lokaal gevonden wil worden.
Het kan dat je tussen de suggesties van Google niet vindt wat je nodig hebt, kies dan iets dat er dichtbij komt. Je kan dan naar je plaatselijke concurrenten kijken om te zien welke categorieën zij hebben gekozen. Deze categorieën kan je ook aanvullen met secundaire categorieën om al je activiteiten te dekken.
Verder kan je meerdere URL’s invullen voor call-to-actions die bezoekers dan direct vanaf je Mijn Bedrijf pagina kunnen uitvoeren. Voeg bijvoorbeeld een reserverings-URL toe, of een URL om een afspraak te boeken, of zelfs een plattegrond-URL voor een restaurant. Vul je profiel bij voorkeur aan met deze directe opties. Hierdoor hoeft de bezoeker minder te klikken wat de gebruikerservaring flink verbeterd.
Google Mijn bedrijf producten
Door producten op te geven is het ook mogelijk om kleine product vermeldingen in de local pack te laten zien. Hoewel dit natuurlijk veel werk is voor e-commerce sites met veel producten, is het een goed startpunt om je producten of diensten te promoten.
Net als bij de categorieën is het ook hier aan te bevelen je diensten zo goed mogelijk aan te vullen. Als je dus extra diensten verleent is het verstandig om aan te geven. Op die manier kan je daar ook lokaal op worden gevonden.
Evenementen en vraag & antwoord
Je kunt dan de “attributen” of “hoogtepunten” van je bedrijf invullen. Er zijn twee soorten; Ten eerste de feitelijke, bijvoorbeeld de aanwezigheid van een terras of het feit dat je bedrijf door vrouwen wordt geleid. Ten tweede zijn er de subjectieve eigenschappen, die vooral afhangen van de beoordelingen van je klanten. Deze attributen worden voorgesteld uit een voor gedefinieerde lijst, afhankelijk van je gekozen categorie.
Nog een manier om het Mijn bedrijf blok vollediger te maken is het publiceren van (blog/nieuws)artikelen, aanbiedingen of evenementen. Je doet dit door bij het onderdeel Posts de gewenste berichten aan te maken. Deze worden dan onder je GMB vermelding weergegeven.
Ook niet onbelangrijk is het vragen en antwoorden onderdeel. Hiermee kunnen mensen direct vragen stellen en jij kan deze beantwoorden, Uiteraard kan je daar zelf ook al bepaalde veel gestelde vragen plaatsen en beantwoorden. Op die manier kan je potentiele bezoekers al van te voren inlichten.
Afbeeldingen toevoegen aan GMB
Tenslotte is het slim om foto’s te maken van je bedrijf en de activiteiten om je lokale vindbaarheid te verbeteren. De kwaliteit van de foto’s is belangrijk om de internetgebruiker aan te trekken. Om de beste foto’s voor het juiste moment voor te stellen, wil Google weten op welke situatie de foto betrekking heeft. Je kiest dus een foto voor binnen, buiten, het team, activiteiten en zo verder.
Verder is ook de metadata erg belangrijk voor Google. Deze locatie-code in wordt automatisch meegegeven wanneer je daarvoor de Google Mijn bedrijf app gebruikt op je mobiele telefoon. Anders is het ook mogelijk deze EXIF metadata van je foto’s te optimaliseren (en dus de lokalisatie ervan) door er een geografische plaats aan toe te voegen met het online hulpmiddel Geoimgr.com of bijvoorbeeld Theexifer.net.
2. Krijg beoordelingen van klanten
Lokale vindbaarheid verbeteren kan ook heel goed met beoordelingen. Je kan met recensies namelijk buiten de algehele online vindbaarheid ook extra gewicht geven aan je lokale zoekmachine optimalisatie. Deze bewijzen dat je bedrijf actief is en dat het zijn klanten een passende dienst verleent, zodat ze tevreden zijn. In veel gevallen laat Google de beste Mijn bedrijfspagina’s zien, hoe positiever de recensies van je klanten zijn, hoe meer je online vindbaarheid dus zal toenemen.
Er zullen helaas altijd mensen geneigd zijn om je te bekritiseren. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk positief gestemde klanten aan te moedigen een recensie te schrijven. Verder moet je altijd vriendelijk reageren op reacties van ontevreden klanten. Een (zichtbaar) goede reactie van jou kan namelijk jouw goede dienstverlening juist onderstrepen.
Het is niet voor iedereen gemakkelijk om de juiste button of plek te vinden om een recensie op Google te geven. Om het je klanten gemakkelijker te maken, kan je daarom het beste een directe link naar het beoordelingsformulier maken. Je hebt hiervoor je place-ID nodig dat bij je bedrijfsnaam hoort, deze kan je vinden door naar de place ID finder van Google te gaan en je adres hier in te vullen:
En gebruik het dan om deze URL volledig te maken: https://search.google.com/local/writereview?placeid=jouw-place-id
Met deze URL kan ideeën dan een beoordeling achterlaten, dus je kan deze bijvoorbeeld na een aankoop of afronden van een training versturen.
3. Registreer je bij lokale directories en bedrijfsgidsen
Er zijn veel professionele directories zoals TripAdvisor, Yelp, Gouden Gids(DTG), Cylex, enz. waarmee je gratis waardevolle inkomende links kunt krijgen. Deze worden ook wel “citations” genoemd. Ze bevatten informatie zoals je fysieke adres, telefoonnummer en een URL. Hiermee kan je de lokale en online vindbaarheid aanzienlijk verbeteren.
Betalen voor deze vermeldingen is trouwens absoluut niet nodig, dus laat je niet overhalen. Soms zal je zelfs telefonisch benaderd worden met “super aanbiedingen”, maar pas daar mee op. Je betaald of te veel, of je zit daar meteen voor langere tijd aan vast. Ons advies is daarom om hiervan weg te blijven.
Optimaliseren Citations
Het optimaliseren van je “citations” is erg belangrijk om lokaal te worden gevonden, dit betekent in de praktijk dat je overal dezelfde informatie gebruikt. Zorg er dus voor dat vooral je adres, telefoonnummer, webadres en bedrijfsnaam overal hetzelfde is.
Wanneer je meerdere citations plaatst is het goed om na een aantal weken deze te controleren, daarom is het handig om gaandeweg alle gemaakte citations te noteren. Dankzij Google’s zoekoperatoren kun je je citations controleren. Zo kan je bijvoorbeeld naar:
“je telefoonnummer” “je straatnaam” -site:”www.jewebsite.nl”
Wanneer je geen inspiratie meer hebt waar je je citations kan plaatsen, dan kan je bovenstaande zoekopdracht ook op je concurrenten of vergelijkbare bedrijven toepassen. Op die manier vind je vaak nog veel mogelijkheden waar je anders nooit van had gehoord.
Lokale websites benaderen
Je kunt je vaak ook richten op plaatselijke (nieuws) websites. Denk dan aan sites van plaatselijke verenigingen, je gemeentehuis, VVV of de site van de kamer van koophandel in je omgeving. Verder kan je ook links uitwisselen met lokale bedrijven waarmee je samenwerkt, of die vergelijkbare diensten of producten aanbieden. Om lokaal goed gevonden te worden moet je er dan wel goed opletten dat het bedrijf fysiek ook werkelijk in je omgeving is gevestigd.
Structured data checken
Rich snippets worden ook gegenereerd door de gestructureerde gegevens die mogelijk in je website zitten. Dit geldt voor de meeste CMS-systemen en anders is er vaak een uitbreidingsmodule(plugin) hiervoor beschikbaar. Het moet in elk geval de data voor lokale SEO bevatten, dus controleer of je website onder de motorkap de structuur respecteert die de Google robot verwacht. Je kan dit controleren met het gestructureerde data verificatie-hulpmiddel.
4. Zet je adres op je pagina’s voor lokale vindbaarheid
Bij on-page optimalisatie zet je het liefst je adres en telefoonnummer op zo veel mogelijk pagina’s, maar in elk geval minimaal op de Homepage en de Contactpagina. Deze informatie is belangrijk, want je kunt er je site beter mee geolokaliseren.
Door zo’n “vermelding” te maken help je Google en Bing dus om je website te “begrijpen”. Het telefoonnummer is een geo-locatie-indicator die door Google veel wordt gebruikt, en door je adresinformatie op verschillende pagina’s op te nemen optimaliseer je ook de verwijzing voor zoekopdrachten. Die gaan dan zonder de plaats verder te noemen op de pagina ook je locatie gebruiken.
5. Richt je op de juiste trefwoorden
Voor het verbeteren van je lokale vindbaarheid moet je proberen op je belangrijke pagina’s je te richten op het plaatselijk publiek. Dat betekend het noemen van dingen die er toe doen in de betreffende regio. De basis van elke lokale SEO strategie is het richten op de juiste trefwoorden, dus ook hier begin je daarmee. Dit komt meestal neer op het noemen van de plaats in combinatie met het zoekwoord waarop je lokaal gevonden wil worden (bijv. Museum Amsterdam).
Noem ook bepaalde typerende eigenschappen van een plaats of regio, denk bijvoorbeeld aan het noemen van het Rijksmuseum voor Amsterdam, of de Domtoren in Utrecht.
Om je lokale vindbaarheid te verbeteren met je GMB profiel zal de tekst geoptimaliseerd moeten worden. Dit is natuurlijk in relatie tot de gewenste trefwoorden en je doet dat inde beschrijving van je activiteit. Het gaat er dan om je bedrijf, zijn bijzonderheden en zijn geschiedenis te beschrijven binnen de limiet van 750 woorden.
Het richten van trefwoorden is fundamenteel en is de beste manier voor een prospect om op je site te komen. Hiervoor is het essentieel om twee elementen in je trefwoorden op te nemen: je sector van activiteit (of je bedrijf) + een geografische indicator om lokaal te worden gevonden(Voorbeeld: SEO cursus Amsterdam).
6. Bekijk je lokale positie bij de zoekmachines (tip)
Het is normaal niet zo makkelijk om te zien hoe je op bepaalde locaties presteert in de zoekresultaten, omdat de zoekmachines je locatie meenemen tijdens je zoekopdracht.
Dit gebeurt aan de hand van je ip-nummer, dus met een VPN dienst kan je dit eventueel oplossen. Het probleem daarvan is alleen dat je niet voor alle plaatsen de zoekresultaten kan bekijken. Daarom hebben we hier een aantal gratis tools waarmee je wel heel gericht de zoekresultaten kan bekijken:
- Valentin app
Vul het zoekwoord in en de locatie en je krijgt de resultaten terug - Google Ads
Je kan na gratis aanmelden hier de Advertentievoorbeeld en -diagnosetool gebruiken - Geo ranker
Vul de gegevens in en zoeken maar! - Moz local listing
- White spark
- What’s my Serp
Let op dat je bij het drop pin pictogram je locatie ingeeft - SerpWoo
- Accuranker
- TechnicalSEO.com
- Search and Social
- Brightlocal
Verder zijn er nog een aantal geavanceerde (betaalde) tools die nog meer gedetailleerde informatie aangeven, zoals een plattegrond met prestaties op straatniveau(geogrid). De bekendste van dit moment zijn:
Tot slot
Met deze uitleg kan je meteen aan de slag om de online vindbaarheid te verbeteren voor je website. Door het toepassen van de genoemde punten komt jouw website hoger in Google ten opzichte van de andere lokale bedrijven en je concurrenten en zal dus je onderneming beter online gevonden worden.
Met de extra tips zal je optimaal gebruik kunnen maken van dit belangrijke SEO aspect wat veel mensen nog links laten liggen. Dit trouwens een prima aanvulling op ons SEO stappenplan, kijk daar dus ook zeker even naar.
Laat verder je vragen en opmerkingen hieronder achter, dan komen we daar zo snel mogelijk op terug.
Geef een reactie