Zonder aankondiging wordt er op dit moment een nieuwe Mailchimp versie uitgerold. Wanneer je een nieuw account aanmaakt krijg je dus mogelijk al met o.a. een inline Mailchimp editor te maken. Van bronnen binnen Mailchimp hebben we vernomen dat de nieuwe bewerker de klassieke bewerker helemaal gaat vervangen, alleen is hier op dit moment nog geen tijdschema voor beschikbaar.
Inhoudsopgave
Wat is er aan de hand?
De nieuwste versie van Mailchimp verschilt behoorlijk van de klassieke en bepaalde dingen staan meteen als standaard ingesteld, dus we verwachten dat veel mensen voor een verrassing komen te staan.
Het plan van Mailchimp is om deze nieuwe editor binnenkort verder uit te rollen voor alle Mailchimp accounts, daarom hopen met deze handleiding duidelijkheid te scheppen en je weer snel op de rails te krijgen.
De nieuwe editor ziet er op het eerste gezicht erg beperkt en simpel uit, maar uiteindelijk blijken alle originele functies er gelukkig nog in te zitten. We leggen hier uit hoe deze nu werkt waardoor je ook kan zien in welke mate deze verschilt van de oude e-mail bewerker.
Gebruikers van de “oude” versie hebben natuurlijk gemerkt dat het horizontale menu bovenin is verplaats naar de linkerkant van het scherm. Omdat de keuzes ongeveer hetzelfde zijn gebleven went dit verticale menu gelukkig wel vrij snel. Ook hier hebben we een handige tip voor.
Nieuw verticaal menu
Iedereen is vanaf september 2020 als he goed is al geconfronteerd met het nieuwe menu aan de linkerkant. Het horizontale menu is dus helemaal verdwenen en ook niet meer terug te krijgen. Gelukkig staat de apenkop nog steeds linksboven als vertrouwde basisplaats.
De meeste teksten van de oude knoppen zijn vervangen door pictogrammen die ook als knoppen werken. Gelukkig kan je door even met de muisaanwijzer boven zo’n pictogram te “zweven” nog zien welke functie de nieuwe knoppen hebben, want sommige pictogrammen zijn wel erg cryptisch.
Stappenplan met checklist
De oude checklist met de groene vinkjes bestaat nog steeds, dus tot zover zal alles voor “oude” gebruikers nog vertrouwd overkomen. De stappen die je moet doorlopen zijn ook niet veranderd gelukkig.
Nieuwe Mailchimp e-mailbewerker?
Wanneer je in het stappenplan aankomt bij het maken van je nieuwsbrief klik je zoals normaal op de knop Design Email.
Hierna krijgen we nu voor het eerst wel iets nieuws, namelijk de optie om met de nieuwe inline bewerker te werken:
Het is niet duidelijk of bovenstaande melding blijvend zal zijn. Via bronnen binnen Mailchimp zal het een definitieve keuze worden voor de ene of de andere.
Via chat kan je contact opnemen met de helpdesk van Mailchimp(staat onderaan de pagina) of mailen naar: support@mailchimp.com. Je kan hier ook verzoeken om de versie om te schakelen naar jouw voorkeur.
Update: Bij de meeste Mailchimp accounts kan je nu ook zelf omschakelen. Ga hiervoor via het menu linksonder (cirkel) naar Account > Settings > Details. Scroll halverwege de pagina en je kan je voorkeur aangeven. Vergeet daarn niet te klikken op “Save”.
Geen templates meer?
Een andere nieuwe opties draagt de naam templates, maar is meer een atmosfeer kiezer. Misschien dat dat nog eens veranderd. Wanneer je “templates” niet direct ziet kan je klikken op het volgende keuzemenu:
Het zal je dan direct opvallen dat je niet meer de bekende templates te zien krijgt. Je krijg nu in de plaats daarvan slechts 5 keuzes, namelijk Bold, Minimal, Natural, Simple Text of Gallery.
Door met je muisaanwijzer boven de afbeelding te zweven kun je dan direct de gewenste “smaak” kiezen(Apply) of eerst een grotere voorvertoning bekijken(Preview) en dan de keuze bevestigen met de knop Apply.
Nieuwe Mailchimp interface?
Wat meteen zal opvallen is dat alles er veel rustiger en simpeler uitziet. Ideaal voor echte beginners natuurlijk, want de originele bewerker kan best onoverzichtelijk zijn.
Toevoegen van nieuwe content
Je kan zoals altijd blokken gebruiken om verschillende soorten inhoud aan je e-mail toe te voegen. De beschikbare inhoudsblokken zijn Kopje, Paragraaf, Verdeler, Knop, Afbeelding, Sociaal en Video. Natuurlijk bevatten deze nieuwe inline editor templates ook een verplicht blok onderaan in de voet van de lay-out.
Om een nieuw inhoudsblok toe te voegen, beweeg je met de muis over je nieuwsbrief en klik je op het plus (+) pictogram bij de gewenste plaats in de template waar je dat blok wil hebben.
Na het klikken op het pictogram opent het volgende scherm en kan je kiezen welk soort inhoud je wil toevoegen op de gekozen plek.
Na het aanklikken van een van de blokken krijg je de opties te zien die daarbij horen. Deze staan direct bij he betreffende blok. Door een bestaand blok te activeren met een muisklik komen dezelfde opties beschikbaar en kan je dus altijd nog wijzigingen doen.
Mailchimp inline editor blokken
Elk blok heeft net zoals in Mailchimp´s “klassieke” bewerker vrijwel dezelfde instellingen. Hier is een voorbeeld van het kopjes(heading) blok:
De andere content blokken van de inline bewerker hebben vrijwel allemaal dezelfde werking, maar mocht je toch iets missen qua instellingen dan kan je die aan de linkerkant van je venster terugvinden. Zo niet dan is het (nog) niet beschikbaar in deze versie van de e-mailbewerker. Hier is een voorbeeld van zo´n nieuwe linkerzijbalk manier voor aanvullende opties:
Verplaatsen of verwijderen blokken
Het verplaatsen en verwijderen van de blokken is op zich niet veel veranderd. Het verplaatsen doe je door met je muisaanwijzer boven de puntjes te “zweven” en verwijderen gaat nog steeds met de prullenbak optie.
Ongedaan maken enachtergrondkleur
Wat wel nieuw is (en heel welkom) is de optie om acties ongedaan te maken en op een toegankelijke manier een achtergrond van kleur te veranderen.
De pijltjes kan je gebruiken om acties ongedaan te maken(pijltje links) of opnieuw te doen(pijltje rechts).
Het aanpassen van een achtergrondkleur doe je met de cirkel ernaast. Wanneer je daar op klinkt krijg je de kleurinstellingen te zien. De meest gebruikte en eerder gebruikte staan er al bij. Een nieuwe kleur maak je door de knop met de “+” aan te klikken.
Hou de kleuren van je huisstijl paraat, want die kan je ook invullen wanneer je een nieuwe kleurkeuze optie aanmaakt.
Terug naar de oude Mailchimp editor of vice versa
Heb je de nieuwe bewerker geprobeerd en wil je weer terug naar de oude versie? of vice versa, dat kan!
Door via het onderdeel links onderaan het onderdeel Account > Settings > Details te kiezen kan je gelukkig je voorkeursbewerker instellen:
Wanneer deze optie niet beschikbaar is kan je ook via chat contact opnemen met de helpdesk van Mailchimp(onderaan die pagina) of mailen: support@mailchimp.com. Je kan hier dan verzoeken om de versie om te schakelen naar jouw voorkeur.
Wil je meer leren over de nieuwe Mailchimp?
Op deze website vind je ook een uitleg hoe Mailchimp werkt, deze kan je printen en ernaast houden om alles over Mailchimp te leren.
We hebben anders natuurlijk ook regelmatig Mailchimp groepscursussen voor beginners en lichtgevorderden waar je aan kan deelnemen. Verder hebben we voor gevorderden nog individuele trainingen, dat kan zowel op kantoor als aan huis. Voor bedrijven hebben we ook incompany trainingen voor meer personen. Uiteraard is een online training of cursus ook altijd mogelijk. Neem bij twijfel altijd even contact op, we helpen je graag.
Nawoord
We hopen dat je als beginner of licht gevorderde de nieuwste functies van Mailchimp nu goed kan gebruiken. Vooral voor beginnende Mailchimp gebruikers is de nieuwe inline editor een goede ontwikkeling, want je kan nu direct op de plek zelf iets veranderen. Het maakt Mailchimp natuurlijk ook veel meer van deze tijd. Verder verwacht ik dat er nieuwe blokken bij gaan komen om nog meer mogelijk te maken.
Op termijn zal deze nieuwe inline editor de huidige bewerker zelfs volledig gaan vervangen, maar op dit moment geven ze nog geen datum wanneer dat zover is.
Geef een reactie