Je kan helaas weinig informatie in het Nederlands vinden over wat Mailchimp is, daarom leggen we hier uit wat het is en waarvoor je het gebruikt.
Mailchimp is een Amerikaans bedrijf dat in 2001 is opgericht door Ben Chestnut. Sommige mensen gebruiken ook nog wel eens de naam Chimpmail. Dit klinkt bijna hetzelfde, maar is dus niet de officiële naam van het bedrijf.
Mailchimp is van origine puur een e-mailmarketing dienst om nieuwsbrieven te versturen naar een groep e-mailontvangers. Inmiddels is het door het toevoegen van allerlei andere diensten uitgegroeid tot een volledig alles-in-een marketing automatiseringsplatform.
Het is nu bijvoorbeeld ook mogelijk om een website te bouwen, een questionnaire te maken, sociale media berichten te publiceren, ansichtkaarten te versturen(ja, die met postzegels 🙂 en nog veel meer.
Inhoudsopgave
Wat maakt Mailchimp zo populair?
E-Mailmarketing is voor heel wat bedrijven nog steeds een van de meest belangrijke marketing tools. Niet enkel omdat een emaillijst reeds heel wat mensen bezit die reeds geïnteresseerd zijn in jouw producten of services. Daarnaast is de return of investment – ROI van een goede e mail campagne ook erg hoog. Dit wil zeggen dat je per euro geïnvesteerd in email marketing heel wat verkopen of bestellingen kan verwachten.
Doordat Mailchimp al zo lang bestaat heeft het enorm veel gebruikers wereldwijd en heeft het veel expertise en ervaring opgebouwd. Mailchimp is daarom een van de meest populaire email marketing platforms van dit moment. Mailchimp helpt je niet alleen met het opbouwen van je e-maillijst, maar zorgt er eveneens voor dat je een mooi overzicht behoudt over je klanten, waar zij in geïnteresseerd zijn en jou ook een mooi overzicht aan data bezorgt.
In dit artikel bekijken we ook waarom e-mailmarketing zo populair is en waarom het een goed idee is om Mailchimp te gebruiken om aan e-mailmarketing te doen.
Waarom email marketing?
Email marketing is voor heel wat bedrijven nog steeds een van de meest populaire en belangrijkste manieren om klanten te bereiken. Niet enkel zorgt email marketing ervoor dat je makkelijk promoties en nieuwe producten of diensten can communiceren, je zorgt er met e mailmarketing ook voor dat jouw klanten je bedrijf of product niet vergeten.
Daarnaast kan jij je klanten ook erg snel bereiken. Binnen enkele minuten zit er namelijk reeds een mailtje in de bus. Wanneer je adverteert via Facebook, bijvoorbeeld, kiest Facebook zelf wanneer een bepaalde klant jouw advertentie te zien krijgt.
Levert veel bruikbare data
Ook is email marketing erg makkelijk bij te houden en is er enorm veel data beschikbaar wanneer het om email marketing gaat. Zo kan je zien hoeveel mensen er op een bepaalde link hebben geklikt, welke links hebben geleid tot een aankoop (met behulp van Google Analytics) en hoeveel mensen je e mail hebben geopend. Op die manier kan je makkelijk inzichten verkrijgen in welke klanten geïnteresseerd zijn, welke producten het goed doen, en kun jij je toekomstige mails beter afstemmen op de noden van jouw subscribers.
Persoonlijk
Tot slot kan je email marketing ook erg persoonlijk maken. Met platformen zoals bijvoorbeeld Mailchimp kan je niet enkel de naam van je klant verzamelen, maar eveneens zijn of haar voorkeuren wanneer het op producten aankomt, en zijn of haar verjaardag. Op die manier kan je altijd de naam in de e mail verwerken en kan je klanten geïnteresseerd in bepaalde producten doelbewust mails sturen over deze producten.
Waarom is juist Mailchimp zo populair?
Mailchimp is momenteel een van de meest populaire email marketing tools op het internet.
Een van de grote redenen waarom Mailchimp zo populair is, is omdat Mailchimp je tot 2000 subscribers een gratis account geeft. Een Mailchimp account is een online omgeving waar jij in eerste instantie gratis kennis kan maken om te bekijken of Mailchimp wel wat voor jou is. Daarna kan je hetzelfde account ook werkelijk in gebruik nemen door je eerste nieuwsbrief te verzenden of een van de andere functies te gebruiken.
Handig in gebruik
Daarnaast is Mailchimp ook erg handig in gebruik. Dankzij de Mailchimp editor kan je supersnel mooie emails maken dankzij hun drag and drop systeem. Ook wijst alles zich een beetje zelf uit en kan je in het helpcentrum heel wat goede video’s en teksten vinden waarbij je een goede en volledige uitleg krijgt.
Uitgebreide rapportages
Tot slot kan je van Mailchimp ook een erg goede rapportering verwachten. Zo kan je zien wie de mail opende, hoeveel emails niet geopend werden en zelfs hoeveel emails gebounced werden. Daarnaast kan je ook zien waar de emails geopend werden en op welke links er het vaakst geklikt werd. Ook kan jij je Mailchimp account laten samenwerken met je Google Analytics om zo een overzicht te krijgen van welke links de grootste financiële impact hadden op het aantal verkopen dat je met de email realiseerde.
Waarvoor kan je Mailchimp allemaal gebruiken?
Mailchimp is vooral een platform waarmee je nieuwsbrieven kan versturen. Het groeide de laatste jaren echter uit tot een volwaardig marketing automation platform waarbij je dan ook automatisch emails kan sturen naar nieuwe klanten of marketing funnels kan opzetten via je Mailchimp platform.
Daarnaast kan je ook websites bouwen, een questionnaire maken en sociale media berichten vanuit je Mailchimp account publiceren. Ook kan je ansichtkaarten versturen en zelfs je Facebook advertenties via Mailchimp laten lopen!
Wat heb je nodig voor Mailchimp?
Je hebt alleen een werkend e-mailadres nodig om een gratis Mailchimp account aan te maken.
Wanneer je ook dingen wil versturen heb je natuurlijk ook e-mailadressen van ontvangers nodig. Meestal heb je al een lijst in je huidige e-mailprogramma van bijv. je klanten en relaties. Deze kan je meestal vrij eenvoudig exporteren naar een bestand. Dit bestand kan je daarna importeren naar Mailchimp, zodat je het daar kan gebruiken.
Een cursus Mailchimp wat voor jou?
Omdat je gratis een account kan aanmaken is het mogelijk zelfstandig de werking uit te vinden.
Het bedieningspaneel is standaard in het Engels, maar dit is gelukkig overkoombaar door Mailchimp Nederlands te maken. Op deze website staan verder meerdere uitlegartikelen waarmee je het programma kan leren kennen, waaronder een volledige handleiding voor Mailchimp. Wanneer je liever een vliegende start hebt en direct de belangrijkste dingen leert kan je natuurlijk ook onze Mailchimp cursus volgen.
Conclusie
Met dit artikel hebben we uitgelegd wat Mailchimp is en waarvoor je het kan gebruiken. Ook zal nu duidelijk zijn hoe waardevol het is om aan e-mailmarketing te doen. Het wordt door de meeste marketeers als een van de waardevolste bezittingen van een bedrijf gezien, omdat het een mogelijkheid biedt om mensen persoonlijk en direct aan te spreken op een moment dat voor jou het meest gunstig is.
Geef een reactie