Een website structuur maken is vergelijkbaar met het maken van een blauwdruk voor een nieuw te bouwen huis. Na het lezen van dit artikel ook een beter idee hebben van wat voor soort website je gaat bouwen en welke eisen je hieraan stelt. Bovendien zal je in staat zijn visueel ook al een aantal dingen goed voor te bereiden.
Een website structuur opzetten is essentieel om er voor te zorgen dat je het overzicht kan bewaren tijdens het bouwen van de website. Ook zal het bepalen van de structuur als voorbereiding op onze WordPress cursussen het bouwproces enorm versnellen.
Om de bezoekers van je website zo snel naar de juiste plek te leiden is een goede structuur opzetten van de website belangrijk. De fundamenten zijn dan meteen ook duidelijker voor Google, die je hiervoor dan weer zal belonen. Kortom, het bepalen van de website structuur is heel belangrijk!
Maar waar moet je nou op letten bij een website en welke eigenschappen kan deze hebben?
Onderwerp van je website bepalen
Dit is vaak moeilijker dan het eerst lijkt, want vaak wil jij(of de opdrachtgever) meer dan 1 onderwerp behandelen.
Het is daarom handig om alle dingen dingen die je wil gaan tonen op archiefkaartje of post-it´s te schrijven.
Denk dan aan onderwerpen als:
- Over Mij/Over Ons;
- Missie en visie;
- Je CV;
- Referenties/beoordelingen;
- De hoofd producten die je wil verkopen (fietsen, kleren, etc. etc.);
- Elk sub-product (herenfiets, kinderfiets, overhemden, jassen, broeken, etc. etc.)
- Elke dienst die je gaat aanbieden (tekstschrijven, boekhouden, massage, etc.);
- En dan ook elke sub-dienst (Storytelling, Internet schrijven, spelling & stijlcorrectie, Inkomsten belasting aangifte, BTW aangifte, Ayurvedische massage, hete steen massage, voet massage, etc.)
Probeer zoveel mogelijk per post-it of kaartje te focussen rond 1 onderwerp. Voorkom dat je onderwerpen creëert waarvan je al weet dat je er vrijwel geen tekst voor kan schrijven. Let er ook op dat de tekst nooit gelijk(of bijna gelijk) is aan één van de andere onderwerpen.
Zodra alle onderwerpen zijn verzameld probeer je die zoveel mogelijk te groeperen. (bijvoorbeeld op een keukentafel of muur) De post-it’s kan je op A4 vellen papier plakken. Schrijf dan de naam van de groepen op het A4´tje.
Om de verzamelde gegevens later nog eens te raadplegen kun je dan een aantal foto’s van het resultaat maken. Schrijf anders even op hoe je ze hebt gegroepeerd.
Om papier te besparen kun je natuurlijk ook digitale tools gebruiken, zoals bijvoorbeeld een van de volgende gratis Mindmap tools: Mindmeister of Bubbl.us
Maar ook een organiseer tool, zoals het fantastische Trello kan je goed helpen bij het groeperen en indelen van de onderwerpen.
Website structuur maken
Je kan een website vergelijken met een informatief boek waar elk hoofdstuk wordt voorgesteld door een of meerdere webpagina´s. Elk hoofdstuk bevat namelijk informatie rond 1 gekozen onderwerp, eventueel samen met nauw verwante onderwerpen.
De inhoudsopgave van dit boek kan later ook gebruikt worden als wegwijzer voor de bezoekers van de website. Deze inhoudsopgave(of een deel daarvan) worden later vaak de aanklikbare knopjes van de koppenbalk (ook wel tabjes of navigatiebalk genoemd).
Het gebruik van een tekstverwerker is dus een prima start voor de website, want zonder inhoud en aangemaakte website structuur zal het bouwen echt een stuk lastiger worden.
Tip:
Vind je het creëren van teksten lastig? laat ze dan schrijven.
Bijvoorbeeld hier:
Textbroker.com en Fiverr.com (let op de beoordelingen natuurlijk)
Visueel maken van de website
Microsoft PowerPoint kan ook een hele fijne tool zijn om teksten en afbeeldingen te verzamelen. Je kan daarvoor de afbeeldingen eenvoudig in de slide “slepen¨.
De verzamelde media kun je dan gaan combineren tot visueel goed ogende slides.
De slides vertegenwoordigen dan zo goed mogelijk de vormgeving en inhoud van de uiteindelijke webpagina’s van je website. Zorg er daarom ook voor dat de slides een titel hebben die het hoofdonderwerp van die betreffende slide aangeven.
Je kan met deze methode ook alvast ideeën opdoen voor vormgeving en kleuren door ze op elkaar af te stemmen en te combineren. Let er ook hier op dat elke slide zich rond 1 onderwerp concentreert. Voorkom dat slides bijna leeg zijn, of qua tekst vrijwel identiek zijn aan een andere slide, want dat zal Google namelijk niet op prijs stellen.
Tot slot
Als voorbereiding op onze WordPress training en tijdens het verder afbouwen van de website zal je met bovenstaande informatie gerichter en efficiënter kunnen werken. Maar ook wanneer je liever de website laat bouwen zal de structuur en visualisatie van de informatie de websitebouwer en een eventuele SEO adviseur enorm helpen. Hierdoor zal je uiteindelijk veel tijd en geld gaan besparen.
Wanneer je nog andere tips of ideeën wil toevoegen is dat natuurlijk helemaal goed, laat ze dan hieronder achter bij de reacties.
Geef een reactie