SEO (Search Engine Optimization) is de vaardigheid van het optimaliseren van een website of webpagina om de kwantiteit en kwaliteit van het verkeer van organische resultaten van een zoekmachine te verhogen.
De voordelen zijn duidelijk: gratis verkeer naar je website gebaseerd op de zoekopdrachten van je doelgroep.
Maar hoe optimaliseer je je content voor SEO, en welke “ranking factoren” doen er eigenlijk toe?
Om dat te beantwoorden, moeten we eerst begrijpen hoe zoekmachines werken.
Inhoudsopgave
Wat betekent SEO?
Hoe zoekmachines werken
Zoekmachines zijn als bibliotheken voor het digitale tijdperk. In plaats van kopieën van boeken op te slaan, slaan ze kopieën van webpagina’ s op.
Wanneer je een zoekopdracht intypt bij een van de zoekmachines zal deze door alle opgeslagen webpagina’ s gaan zoeken en proberen de meest relevante resultaten terug te koppelen.
Om dit te doen, maakt het gebruik van een computerprogramma dat de naam “Algoritme” draagt.
Niemand weet precies hoe deze algoritmen werken, maar we hebben wel aanwijzingen, tenminste van Google.
Hier is wat ze zeggen op hun “Hoe Google zoeken werkt” pagina:
Om je de meest nuttige informatie te geven, kijken zoekalgoritmen naar vele factoren, waaronder de woorden van je zoekopdracht, relevantie en bruikbaarheid van pagina’ s, expertise van bronnen en je locatie en instellingen.
Hoe zwaar bepaalde factoren meewegen is afhankelijk van de aard van je vraag – bijvoorbeeld, de versheid van de inhoud speelt een grotere rol bij het beantwoorden van vragen over actuele nieuwsonderwerpen dan voor woordenboek definities.
Wat is SEO voor andere zoekmachines?
Het valt op dat we het hier vooral hebben over Google, dit is de zoekmachine die de meeste van ons gebruiken, in ieder geval voor zoekopdrachten op het web. Dat komt omdat het veruit het meest betrouwbare algoritme heeft.
Dat gezegd hebbende, er zijn nog tal van andere zoekmachines waarvoor je kan optimaliseren. Daar zijn soms afwijkingen in de manier van aanpak voor nodig. Maar over het algemeen volgen ze de werkwijze van Google en hebben ze te weinig bezoekers om je druk over te maken.
Hierbij de top 10 op dit moment:
De werking van SEO
In eenvoudige termen, SEO werkt door te laten zien aan zoekmachines dat de inhoud van jouw webpagina het beste resultaat is voor het betreffende onderwerp.
Dit komt omdat alle zoekmachines hetzelfde doel hebben: de beste en meest relevante resultaten aan hun gebruikers tonen.
Hoe je dit precies doet, hangt af van de zoekmachine waarvoor je optimaliseert.
Als je meer verkeer naar je webpagina ‘s wilt, dan moet je begrijpen en tegemoet te komen aan Google’ s algoritme. Als je meer videoweergaven wilt, dan draait het allemaal om het algoritme van YouTube.
Aangezien elke zoekmachine een ander ranking algoritme heeft, is het onmogelijk om ze allemaal in dit artikel te behandelen.
Dus voor nu zullen we ons richten op hoe je hoger kan komen in de grootste zoekmachine van allemaal: Google.
Hoe te optimaliseren voor Google
Google maakt gebruik van meer dan 200 ranking factoren. In 2010 was er zelfs sprake geweest van 10.000, maar niemand weet precies hoeveel en wat deze rangschikkingsfactoren zijn. Gelukkig kennen we er wel een aantal.
Hoe? Omdat Google ons dit vertelde, en veel mensen, waaronder wij, hebben de correlaties tussen verschillende factoren en Google rankings bestudeerd. In onze kennisbank vind je hier verschillende artikelen en handleidingen over, bijvoorbeeld een handleiding van de populaire SEO Yoast plugin. Ook gebruiken we deze kennis tijdens onze praktijkgerichte SEO cursussen.
Maar eerst, het belangrijkste uitgangspunt voor SEO:
Google rangschikt aan de hand van webpagina’ s en niet op complete websites.
Wanneer je bedrijf dus yogalessen geeft betekent dat niet dat elke pagina van je website op de eerste pagina van Google staat voor de zoekopdracht “yoga lessen”.
Google kan al je pagina’ s van je website rangschikken voor verschillende zoekwoorden en onderwerpen.
10 dingen die je echt moet weten over SEO
- Gebruik een zoekmachinevriendelijk CMS (zoals WordPress)
- Optimaliseer je pagina’s voor de zoekmachines
- Zorg dat je website er op mobiel ook goed uitziet
- Gebruik een SSL-certificaat (gratis Let’s Encrypt is voldoende)
- Check en verbeter de snelheid van je website (Google web vitals)
- Probeer andere websites te laten linken naar jouw website
- Schrijf content die mensen graag willen lezen en delen
- Plaatsen van zoekwoorden niet overdrijven
- Maak een weggever (bijv. handleiding, lijst met tips of handige tools)
- Volg onze SEO cursus of begin met het gratis SEO stappenplan
Zelf uitvinden wat SEO is
Er is op internet heel veel informatie te vinden over zoekmachine optimalisatie, alleen staat er ook vaak informatie die je op het verkeerde been zet. Er zijn veel misvattingen en achterhaalde ideeën die de vindbaarheid van je website in het ergste geval zelfs kunnen schaden.
Volg daarom liever een SEO cursus, of leer de grondbeginselen tijdens onze klassikale WordPress cursus.
Dubbelcheck daarom altijd even op een van de volgende Engelstalige websites:
Laatste woorden
Na het lezen van dit artikel zal je een goed beeld hebben van wat SEO is en hoe je het kan gebruiken. Verder zal je met de tips al een hele goede basis hebben om mee aan de slag te gaan. Wil je meer leren dan kan je ons gratis stappenplan gebruiken, of een van de vele handleidingen in de gratis kennisbak raadplegen. Verder hebben we ook een aantal trainingen en bieden we SEO hulp en advies.
Laat je vragen en opmerkingen hieronder achter, die beantwoorden we meestal snel.
Geef een reactie