Er zijn veel misverstanden over het gebruik van tekst op een website voor SEO doeleinden. Dit komt met name door de vele veranderingen die hebben plaatsgevonden over de laatste jaren. Een ding staat vast; van alle soorten media blijft tekst nog steeds de belangrijkste factor om te laten weten waar de pagina over gaat en meer.
Meta keywords
In de beginjaren van het internet waren “meta keywords” de belangrijkste manier om aan te geven waar de website over ging. Deze metadata was voor de bezoekers van de website niet eens direct zichtbaar, maar stond in de HTML van de pagina, puur en alleen bedoeld voor de zoekmachines. Dit was geen solide methode, omdat je er per abuis of met slechte intenties foutieve informatie in kon zetten. Hierdoor waren de zoekresultaten vaak niet of nauwelijks relevant en onbetrouwbaar, daarom is Google als eerste hier in 2009 vanaf gestapt, kort daarna gevolgd door vrijwel alle andere zoekmachines.
On-page SEO
In het tijdperk hierna was het voor de zoekmachines noodzakelijk om aan de hand van de tekst uit te vinden waar deze over ging. Voorwaarde om dit met enige zekerheid te kunnen vaststellen was een tekst van ongeveer 400-500 woorden, waarbij dan 2-5 % de beoogde zoekterm(en) moest zijn. Bovendien de zoekterm(en) ook nog in de URL,titel, omschrijving en een van de koppen (h1,h2,..) te hebben staan, plus een afbeelding en een link naar een andere website met de zoekterm als anchor tekst. Daarbovenop werd geadviseerd om drie van de zoektermen in de tekst te markeren als respectievelijk italic, bold en onderstreept.
Niet overdrijven
Inmiddels zijn de zoekmachines zo geavanceerd dat dit bovenstaande allang niet meer allemaal noodzakelijk is. Tegenwoordig kijken zoekmachines vooral naar de betekenis van de tekst en is het vermelden van het beoogde zoekwoord veel minder belangrijk. Het eerder genoemde 8-20x herhalen van de beoogde zoekwoorden zou vandaag de dag desastreuze gevolgen kunnen hebben. Sinds Panda en pinguïn zijn de zoekmachines veel strenger geworden ten aanzien van doelgericht herhalen van zoektermen en zullen zij dit snel als onnodig vullen van tekst met zoekwoorden aanmerken.
Werkelijke belang van SEO tekst
De werkelijke betekenis van de tekst wordt dus steeds belangrijker. Waar het eerst nog mogelijk was om totaal ongerelateerde teksten hoog in de zoekresultaten te laten verschijnen, moet nu de tekst op zijn minst enige betrekking hebben op het onderwerp.
Het is daarmee helaas niet gegarandeerd dat de tekst voor het beoogde zoekwoord ook daadwerkelijk wordt aangemerkt in de zoekresultaten. Het is dus meestal toch noodzakelijk om met precisie op een zoekwoord te richten, omdat het een beoogde potentiële conversie waarde bezit. (doelgroep, hoeveelheid verkeer, CPC, etc.) Omdat de manier waarop erg kan verschillen per zoekwoord, leg ik in het artikel over het kiezen van de juiste zoekwoord concentratie een universele en toekomstbestendig methode uit.
Algoritme veranderingen
De regelmatige en zeker de meest recente veranderingen bij Google (Panda & Pinguïn) geven een duidelijk signaal af dat een web pagina leesbaar, relevant en coherent moet zijn. Er zijn verscheidene manieren om een webpagina te kwalificeren voor deze kenmerken, ook voor de steeds belangrijker wordende boeiende (engaging) en oplossingsgerichte eigenschappen. Deze methodiek wordt telkens aangepast en verwerkt in het algoritme waarmee de zoekresultaten worden weergegeven.
Het schrijven van betekenisvolle wervende teksten met een hoge mate van oplossingsgerichtheid is duidelijk de juiste weg om te bewandelen voor goede zoekmachine optimalisatie.
Geef een reactie