Het vinden van geschikte trefwoorden voor een advertentie campagne of bijvoorbeeld het vinden van niche en longtail trefwoorden, is ook tijdens onze SEO cursus een belangrijk onderdeel voor het krijgen van meer internet verkeer. Het verschil tussen keyword match types kan hierbij het verschil maken.
Het is dus van essentieel belang dat dit trefwoord onderzoek op de juiste manier gebeurt. Het gebruik van keyword match types is soms behoorlijk verwarrend. Ook is informatie op het web vaak niet compleet of zelfs onjuist.
Laten we daarom eens deze drie types nader bekijken door een willekeurig test zoekwoord te gebruiken, zoals bijvoorbeeld “kleine rode auto”. Eerst bekijken we dit vanuit de gebruiker van een zoekmachine en daarna vanuit het oogpunt van een internet marketeer voor zoekwoorden onderzoek. We doen dit om aan te geven dat er een belangrijk verschil is tussen deze manieren van gebruik.
Verschil keyword match types voor zoekopdrachten
Broad match
Dit is de standaard manier van zoeken in een zoekmachine zoals Google. De resultaten op de eerste pagina(s) bevatten meestal de zinsnede zoals ingetypt, maar in principe zijn alle volgordes, combinaties en variaties mogelijk. Ook synoniemen van het zoekwoord of delen van het zoekwoord komen voor.
Dit zijn de termen uit de zoekresultaten die verkregen zijn met ons test zoekwoord:
- Kleine rode auto
- Piep klein rood autootje
- Rode auto (klein)
- Rode mini auto‘s
- Rode auto met kleine wieltjes
Phrase match type
Deze manier van zoeken wordt aangegeven met aanhalingstekens om het zoekwoord heen. Het geeft minder resultaten dan broad match, omdat enkel de zoekresultaten worden getoond waar de exacte zinsnede voorkomt binnen de titel en omschrijving. Ook synoniemen worden niet weergegeven. De termen uit de zoekresultaten die verkregen zijn met ons test zoekwoord:
- de kleine rode auto
- een kleine rode auto is heel populair onder gepensioneerden
Exact match
Deze manier van zoeken word hetzelfde ingevoerd als phrase match, omdat er geen specifieke manier (geavanceerde zoek operators) is om “exact match” resultaten op te vragen bij een zoekmachine. Het kan verwarrend overkomen, omdat soms een andere notatie wordt gebruikt.
De reden hiervoor komt doordat het voor een zoekmachine gebruiker weinig tot geen toegevoegde waarde zou hebben om resultaten te tonen met uitsluitend het exacte zoekwoord in de titel en/of omschrijving, dus zonder enige andere tekst. In feite is deze zoek notatie dus alleen maar zinnig voor zoekwoorden onderzoek.
Verschil keyword match types voor zoekwoordenonderzoek en Google Ads
We kunnen de drie types van overeenkomsten (matches) ook vanuit een ander perspectief bekijken, namelijk vanuit de persoon die wil weten wat zoekmachine gebruikers zoeken. (voor bijvoorbeeld zoekwoorden onderzoek bij een Marketeer of Adwords gebruiker)
Vanuit dit perspectief gelden andere regels en gedrag van de “match types”, namelijk:
Broad match
De broad match voor zoekwoorden onderzoek geeft volgens Google “de som aan van het totaal aantal zoekacties voor het zoekwoord, grammatische variaties, synoniemen en gerelateerde woorden”.
- Geeft een antwoord op de vraag “hoeveel mensen zijn er totaal op zoek naar dit product of dienst?”
- Deze zoekopdracht geeft een globaal inzicht over de waarde van de zoekwoorden voor de gezochte markt. Ook prima voor het vinden van een waardevolle niche. Het kan ook vertellen of er wellicht zoekwoorden zijn die beter zijn, doordat er meer naar gezocht wordt. Ook handig om te zien of er genoeg gerelateerde onderwerpen zijn voor het creëren van een grotere (authority) website.
Broad match modifier
Deze optie gebruik je wanneer bepaalde termen in het resultaat moeten komen.
De manier om dit zeker te stellen is door een ‘+’ teken voor het vereiste zoekwoord te zetten. Als je bijvoorbeeld in elk geval het woord “rode” in de zoekresultaten wil terugzien, verander je de zoekopdracht in +rode auto.
Phrase match
Google geeft hier als resultaat aan: “de som aan van het totaal aantal zoekacties voor de volledige zinsnede en gelijksoortige varianten daarvan”.
- Hiermee kan je uitvinden “wat de meeste mensen werkelijk als zoekterm intypen”
- Phrase match geeft een nauwkeuriger beeld van de zoekopdrachten die verwant zijn. Dus vooral ook heel goed om longtail zoekwoorden te vinden. Een “must” voor het vinden van de meest gebruikte (juiste) volgorde van woorden uit zinsnedes of longtail zoekwoorden.
Exact match
Volgens Google richtlijnen: “Het totaal aantal zoekacties voor het exacte zoekwoord of zinsnede en gelijkwaardige varianten”.
- Dit geeft aan hoeveel mensen de exacte zoekterm hebben ingetypt waar jij je onderzoek op hebt gebaseerd.
De exact match heeft voor een marketeer in tegenstelling tot een zoekmachine gebruiker dus wel degelijk toegevoegde waarde, omdat het weergeeft wat een zoekende gebruiker werkelijk heeft ingetypt in de zoekmachine. Daarom is bij alle keyword research tools zoals de KW tool van Google ADS de mogelijkheid om “exact match” te selecteren. Dit match type wordt aangegeven door blokhaken om het [keyword].
Negatieve match zoekwoorden
Gebruik negatieve zoekwoorden wanneer je ervoor wil zorgen dat je zoekresultaat of advertentie niet voor een bepaald woord verschijnt.
Door te voorkomen dat je advertentie wordt weergegeven op irrelevante zoekopdrachten, kan je veel geld op “verspilde” kliks besparen. Ook creëer je dan meer mogelijkheden om de advertentie weer te geven voor meer relevante zoekopdrachten.
Nawoord
Het is wellicht nog leuk om te weten dat een nieuw gebouwde website in eerste instantie op “broad match”, enige tijd (weken/maanden) later op “phrase match” en pas veel later (maanden/jaren) op “exact match”.
Geef een reactie