Als het gaat om het gebruik van zoekwoorden in SEO, komt er meer bij kijken dan alleen woorden selecteren en ze op een pagina implementeren. Zoekmachines zijn nu intuïtiever als het gaat om het begrijpen en rangschikken van content. Waar voorheen de autoriteit van een onderwerp kon worden bepaald door hoe vaak een zoekwoord op een pagina werd gebruikt, houden zoekmachines nu rekening met de context van een zoekwoord. Dat wil zeggen hoe het zoekwoord wordt gebruikt en voor welke doeleinden.
Wanneer we kijken naar de context van een zoekwoord, houden we rekening met de zoekintentie of gebruikersintentie van het zoekwoord. Het begrijpen van de zoekintentie op zoekwoorden is zeer waardevol bij het maken van content voor de website. Door dit te doen, kun je ervoor zorgen dat je content maakt die nuttig en relevant is voor de behoeften van de doelgroep.
Wat is zoekintentie?
Zoekintentie is het doel van de gebruiker of het publiek van een specifieke online zoekopdracht. Zoekwoorden kunnen verschillende betekenissen, dus zoekmachines gebruiken de zoekintentie om resultaten te begrijpen en te leveren waarvan ze denken dat het publiek ernaar op zoek is. Nogmaals, zoekmachines begrijpen de zoekintentie door de context van een zoekwoord te behandelen en niet alleen de definitie zelf.
Deze context omvat factoren, zoals kopteksten op de pagina (H1s, H2s), interne en externe links, ankertekst van links, afbeeldingen en alt-tekst van afbeeldingen. Deze factoren informeren zoekmachines over hoe een zoekwoord wordt gebruikt en gedefinieerd.
Als voorbeeld, een pagina over “wat moet je eten voor een halve marathon?” optimaliseert subkoppen (H2s) op termen als “ontbijt”, “voedingstips”, “onderweg” en “water”. Deze termen informeren de zoekmachines over de context van de zoekwoorden “marathon” en “eten”.
Pagina’s die de meeste zichtbaarheid krijgen en de meeste bezoekers aantrekken voor een specifiek zoekwoord in een specifieke context, beginnen autoriteit voor dat zoekwoord te verdienen en krijgt een toppositie op de pagina met zoekresultaten van zoekmachines. Dat wil zeggen dat zoekmachines het meest relevante en gezaghebbende resultaat voor dat zoekwoord in die context beschouwen.
Waarom is zoekintentie belangrijk?
De pagina die een bezoeker aantreft, nadat hij of zij op een zoekresultaat heeft geklikt, moet aansluiten op de behoefte die iemand heeft op dat moment. Anders is de bezoeker niet tevreden met het zoekresultaat en ook niet met Google. Het is voor Google daarom belangrijk om pagina’s met de juiste zoekintentie te tonen, zodat mensen gebruik blijven maken van de zoekmachine. Het heeft daarom geen zin om te proberen een pagina hoger in de zoekresultaten te krijgen, als de content van pagina niet overeenkomt met waar mensen volgens Google naar op zoek zijn.
Welke soorten zoekintentie zijn er?
Er zijn 4 veelvoorkomende typen zoekintentie, namelijk informatief, transactioneel, commercieel en navigerend.
Informatieve zoekintenties
Dit is wanneer een gebruiker naar algemene informatie zoekt, zoals definities en uitleg. De meeste informatieve zoekopdrachten zijn een vraag, maar ook losse begrippen zijn mogelijk. Bij een vraag komen vaak de 5 W’s om de hoek kijken, namelijk: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Denk maar eens aan de vraag: “wat is zoekintentie” en “wanneer is het hemelvaart”. Ook zoektermen die uit een enkel zoekwoord bestaan en vaak een hoog zoekvolume hebben, zijn informatieve zoekopdrachten, zoals de term “hypotheekrenteaftrek”.
Navigerende zoekintentie
Bij navigerende zoekintenties is direct duidelijk waar iemand naar zoekt, bijvoorbeeld een specifieke website, merk of locatie. Op dit soort zoekopdrachten zit ook veel zoekvolume, omdat veel gebruikers de zoekmachine als startpagina gebruiken en het vaak sneller is. Je kunt denken aan zoekopdrachten als “nu.nl”, “inloggen Gmail” en “YouTube”.
Transactionele zoekintentie
Deze zoekintentie signaleert iemand die een of andere transactie wil voltooien. Meestal heeft de gebruiker al een specifiek idee in gedachten (korting, product, prijsstelling, enz.) meer dan enig ander type zoekintentie en is hij klaar om te converteren of een aankoop te doen. Deze intentie is het makkelijkst te achterhalen omdat het product of de dienst in de zoekwoordcombinaties staat, zoals “ps5 preorder”, “iPhone 13 kopen” en “kortingscode Zalando”.
Commerciële zoekintentie
De commerciële zoekintentie zit tussen de informatieve en transactionele zoekintentie in. Het verschil is de bereidheid van de klant. Met transactionele zoekintentie is de klant klaar om nu transacties uit te voeren, terwijl de klant met commerciële zoekintentie van plan is om op een bepaald moment in de nabije toekomst transacties uit te voeren. Zoekwoorden met commerciële zoekintentie bevatten meestal bijwoorden als beste, korting, goedkoopste en review. Voorbeelden van dit soort zoekopdrachten zijn “beste laptops 2022”, “review Samsung Galaxy Fold” en “goedkoopste blikken bier”.
Een voorbeeld van zoekintentie
Het zoekwoord ‘waterflessen’ heeft een transactionele zoekintentie, wat betekent dat wanneer iemand online zoekt naar ‘waterflessen’, ze waarschijnlijk zoeken met de bedoeling om waterflessen te kopen. Daarom zijn de beste, meest relevante en gezaghebbende zoekresultaten voor dit zoekwoord productpagina’s op e-commercesites, in plaats van een Wikipedia-pagina die ‘waterflessen’ definieert.
Bij het nadenken over contentstrategie kan de zoekintentie helpen bij het bepalen van het beste contenttype en paginaoverzicht voor een onderwerp. Door de intentie in overweging te nemen, kun je ervoor zorgen dat je content maakt die relevant en nuttig is voor de doelgroep.
Hoe bepaal je de zoekintentie van een zoekwoord?
1. Analyseer SERP-resultaten voor het primaire zoekwoord
Nadat je een onderwerp hebt geselecteerd om te targeten, heb je mogelijk ook al een primair zoekwoord geselecteerd om je content omheen te bouwen, bijvoorbeeld waterflessen, marathon of energieneutraal.
Om te beginnen met het analyseren van de zoekintentie van dit primaire zoekwoord, moet je beginnen met het zoeken naar het zoekwoord in een zoekmachine om de beste SERP-resultaten te zien. Dit zal je helpen begrijpen hoe zoekmachines de context van de content interpreteren.
Stel dat je geïnteresseerd bent in het maken van content voor het primaire zoekwoord “klimaatneutraal ” in de context van hoe je energieneutraal kunt bouwen.
Je zoekt dan eerst naar “energieneutraal” om de beste organische zoekresultaten voor “energieneutraal” te zien. Analyseer de metatitels met behulp van bijv. de Yoast SEO handleiding voor hoe het onderwerp wordt aangepakt. Je zult zien dat er veel content is die gaat over “wat is” en “waarom”. Analyseer de websites en bedrijven om zelf inzicht te krijgen in de belangrijkste concurrenten voor dit onderwerp.
Uit de SERP-resultaten kan worden opgemaakt dat “energieneutraal” wordt gedomineerd door energiebedrijven en industrieën die informatieve content als “wat is” of “waarom” leveren. Dit is enigszins afwijkend voor de content die je wilt maken, want je wilt op de juiste manier schrijven voor het web over hoe je energieneutraal kunt bouwen. Deze eerste SERP-analyse van het primaire zoekwoord helpt je het type zoekintentie te begrijpen dat is gekoppeld aan het primaire zoekwoord, het gewenste contenttype voor dit zoekwoord of onderwerp en de beste concurrenten (die kunnen worden gebruikt voor concurrentieanalyse voor de content).
2. Bouw een zoekwoordenwolk
Nadat je het primaire zoekwoord in de SERP hebt geanalyseerd, kun je beginnen te brainstormen over zoekwoorden om een zoekwoordenwolk of -cluster uit te bouwen. Dit zijn longtail-zoekwoorden gerelateerd aan het primaire zoekwoord met toegevoegde kwalificaties om de intentie van de content verder te specificeren, bijvoorbeeld door content te creëren over hoe je energieneutraal kunt bouwen.
Longtail-zoekwoorden voor een zoekwoordenwolk “energieneutraal” + “bouwen” bijvoorbeeld het volgende bevatten (met het vetgedrukte woord als zoekkwalificatie):
- “energieneutraal wonen” (zoekvolume 150)
- “energieneutraal huis” (zoekvolume 150)
- “energieneutraal woning” (zoekvolume 50)
Deze longtail-zoekwoorden hebben iets andere zoekintenties, wat helpt om te bepalen welke zoekkwalificatie de beste zoekintentie heeft voor je content. Idealiter wordt tijdens het onderzoeksproces je eerste, algemene primaire zoekwoord vervangen door een meer longtail-zoekwoord.
Als je eenmaal een lijst hebt met long-tail zoekwoorden waarvan je denkt dat deze zijn afgestemd op de intentie van je content, kun je de zoekintentie van deze long-tail zoekwoorden analyseren door ernaar te zoeken in zoekmachines. Op diezelfde wijze als dat je deed met het primaire zoekwoord.
3. Breng het spectrum van zoekintentie in kaart
Als je eenmaal beter begrijpt wat de zoekintentie achter het long-tail zoekwoord is, dan zul je merken dat je zoekwoordenwolk gaat veranderen. Je zult zoekwoorden met zoekintenties die niet zijn afgestemd op de contentintenties opnieuw prioriteren.
Je kunt beginnen met het in kaart brengen van een spectrum van zoekintenties om bij te houden welke zoekwoorden en zoekintenties het beste en het dichtst bij je contentdoelen liggen en welke het verst verwijderd zijn. Uiteraard blijf je dichtbij je contentdoelen en schrap je de zoekwoorden of intenties die verder weg liggen.
Content optimaliseren voor zoekintentie
Nadat je de zoekintentie van het primaire zoekwoord heeft gecontroleerd, kun je beginnen met het maken of het optimaliseren van de content voor het primaire zoekwoord en de zoekintentie.
Dit omvat het optimaliseren van on-page en off-page factoren als:
- Koppen: H1s en H2s. H2’s bieden mogelijkheden om de belangrijkste en relevante onderwerpen aan te pakken die je content moeten behandelen om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van de doelgroep.
- Links: een mix van interne en externe links naar relevante pagina’s die zoekmachines moeten begrijpen. Interne links bieden ook het navigatievoordeel door de gebruiker door je website te leiden naar andere relevante onderwerpen of naar een call-to-action.
- Ankertekst: bij ankerteksten kun je denken aan straatnaamborden die je informeren over de route en bestemming. Zoekmachines gebruiken ankerteksten om te begrijpen hoe de content is verbonden, waarom ze naar elkaar verwijzen en met elkaar in verband worden gebracht.
- Afbeeldingen: het gebruik van afbeeldingen is niet alleen boeiende inhoud voor de lezer, maar biedt ook mogelijkheden om zoekmachines meer hints te geven om de content beter te begrijpen.
- Alt-tekst van afbeelding: een alt tekst voor afbeeldingen biedt de mogelijkheid om beschrijvende en zoekwoordrijke tekst over de content op je pagina op te nemen en helpt zoekmachines de pagina correct te indexeren voor zoekopdrachten in Google Afbeeldingen.
Hoewel er veel factoren zijn die de prestaties, posities en autoriteit van content op internet bepalen, zal het helpen als je begrijpt hoe de zoekintentie van zoekwoorden met elkaar verbonden zijn. Je kunt dan kwalitatieve content maken en pagina’s optimaliseren, zodat je lezers relevante en nuttige content kan bieden.
Geef een reactie