Je hebt een nieuwe pagina online gezet, maar jammer genoeg scoort deze niet op het keyword dat je voor ogen had. Dat was niet de bedoeling, want je wilde op dit specifieke keyword zo hoog mogelijk in de zoekmachine komen te staan, maar bent nu pas vindbaar op pagina 3.
Vervolgens, als zogenoemde oplossing en verder geen andere acties te ondernemen, proberen we de pagina op te vullen met het keyword waar je op wilt scoren. Deze vorm van SEO optimalisatie noemen we keyword stuffing en raden we je ten zeerste af. Maar wat is keyword stuffing en waarom raden we het af? En wat zijn dan wel manieren om content te optimaliseren? Daar gaan we in dit artikel dieper op in.
Wat is keyword stuffing?
Keyword stuffing is het vullen van een website of pagina met keywords om de positie in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines te manipuleren. Deze keywords verschijnen vaak als een lijst of als een groep zinnen die over het algemeen niet voorkomen in een natuurlijk geschreven tekst. Hoewel het op korte termijn wel posities kan opleveren, zal het op langere termijn worden afgestraft en schiet je er onderaan de streep dus niets mee op.
Waar zien we keywords stuffing vaak terug?
De metatags zijn een goed voorbeeld van waar keyword stuffing vaak wordt toegepast. De metatags zijn heel belangrijk voor gebruikers en zoekmachine-robots, dus vanuit die gedachten niet gek dat men het hier vaak toepast. De taak van metatags is om de gebruiker te vertellen wat er precies op de pagina staat. Ze maken het ook mogelijk om de content te begrijpen die wordt overgebracht naar de robots van zoekmachines, die bepalen vervolgens of een bepaalde pagina de moeite waard is om aan de gebruiker weer te geven in de zoekresultaten (SERP’s).
Metatags zijn onderverdeeld in de volgende tags: titel en beschrijving. Deze worden weergegeven in de zoekresultaten op basis van een zoekopdracht. Door de HTML code of het script te bewerken, kun je deze tags vrij invullen en voorzien van keywords. Voor WordPress kan je natuurlijk een plugin gebruiken zoals de Yoast SEO plugin. En, zoals gezegd, worden deze metatags vaak gebruikt door mensen die keyword stuffing gebruiken.
Keyword stuffing wordt ook vrij vaak gebruikt bij het maken van artikelen. Dergelijke content, zoals in het geval van metatags, is niet lekker leesbaar voor de gebruiker. Een paar jaar geleden konden Google-bots geen onderscheid maken tussen waardevolle en niet-waardevolle content, maar dankzij de optimalisaties van de algoritmen gaan de zoekmachines er tegenwoordig heel goed mee om. In die zin dat keyword stuffing wordt afgestraft en dat soort pagina’s vaak een penalty krijgen.
Hoe kun je keyword stuffing vermijden?
Je moet je altijd richten op de kwaliteit van content en niet op kwantiteit. De waarde van tekst wordt geteld door het aantal mensen dat geïnteresseerd is in het lezen ervan. Niemand leest graag content die voornamelijk bestaat uit irrelevante zoekwoorden. Gebruikers geven de voorkeur aan iets praktisch en zinvols in plaats van zinnen die zonder verdere reflectie worden opgeschreven.
De tekst mag ook geen zoekwoorden bevatten waarnaar in een andere context wordt gezocht, ook al zouden ze passen bij het onderwerp waarover wordt geschreven. Dit is met oog op de toekomst. Na verloop van tijd kunnen er namelijk ook andere artikelen over een soortgelijk onderwerpen worden gemaakt die mogelijk beter passen bij de gebruikte keywords en dit kan leiden tot kannibalisme in SEO. Ook kunnen pagina’s intern met elkaar concurreren en dat kan leiden tot lagere posities in de zoekmachine.
Hoe kun je content op de juiste manier optimaliseren?
Als je content op de juiste manier optimaliseert, dan ben je bezig met zoekmachineoptimalisatie of SEO. Dit is een effectieve methode om pagina’s op bepaalde zoekwoorden hoog te laten scoren in de zoekresultaten van zoekmachines. Als SEO nieuw voor je is of je had voorheen nog nooit gehoord van keyword stuffing, dan zou je misschien een beetje afgeschrikt kunnen worden, maar met de volgende praktische tips kan iedereen beginnen met het optimaliseren van content.
Schrijf langere content
Een praktische tip om keyword stuffing te voorkomen, is door simpelweg meer op de pagina te schrijven. Zoekmachines houden van uitgebreide en nuttige content, dus het schrijven van lange content, bijvoorbeeld blogs met meer dan 1000 woorden, zal deze pagina beter laten scoren in de zoekmachines. Maar zo makkelijk als het lijkt is het niet, want het is belangrijk om de aandacht van de lezer vast te houden. Focus op het creëren van nuttige en interessante content. Het implementeren van handige technieken voor het schrijven van content, zoals het doorbreken van enorme tekstmuren met afbeeldingen of video’s, is een geweldige manier om lezers betrokken te houden en toch een boodschap over te brengen.
Focus op een keyword per pagina
Bij het publiceren van pagina’s of artikelen moet je ervoor zorgen dat je één primair keyword gebruikt. Het is ook belangrijk dat dit keyword het meest relevant is voor de content op de pagina, zodat het overeenkomstig is met de zoekopdrachten van zoekmachines. Je moet er altijd naar streven om een belangrijke keywords te gebruiken met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie. Is er veel zoekvolume, maar ook veel concurrentie, dan kun je je misschien beter focussen op een keyword met minder concurrentie. Om de juiste keywords te vinden kun je SEO tools gebruiken, zoals Ahrefs en SEMrush.
Gebruik de juiste keyword density
Zoekmachineoptimalisatie gaat over het balanceren van de juiste keyword density en keyword stuffing. Dit betekent dat je het belangrijkste keyword voldoende moet opnemen om de boodschap over te brengen, zonder dat het spammerig overkomt. Je moet ernaar streven de keywords op te nemen in de titels en kopjes van de pagina’s, maar ook de juiste hoeveelheid in de overige teksten. Het is bovendien belangrijk dat het keyword in de eerste paar zinnen van de pagina verschijnt, zodat de crawler van de zoekmachine meteen begrijpt waar de pagina over gaat. Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste keyword density en vertellen hoe vaak je het keyword op de pagina moet opnemen.
Gebruik secundaire keywords en varianten
Zoekmachines houden van secundaire keywords, long-tail keywords en varianten van keywords. Met deze secundaire keywords kunnen crawlers van zoekmachines de content beter begrijpen zonder overbelasting met hetzelfde keyword. Je vermijdt dus keyword stuffing en vergroot de kansen om hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te komen aanzienlijk.
Voeg trefwoorden toe aan de juiste pagina-elementen
Tot nu toe is het duidelijk dat je keyword stuffing moet vermijden. Er zijn echter een aantal belangrijke plaatsen om het belangrijkste keyword op te nemen om de algehele rangschikking van de pagina te verbeteren. We hebben al verwezen naar enkele plekken om de keywords op te nemen, maar we zetten graag alles nog even op een rijtje:
- Binnen de pagina-titel;
- In een of meerdere kopteksten (H2, H3, H4);
- In de openingszin;
- in de metatags, zoals de titel-tag en beschrijvende-tag;
- in ten minste één afbeelding alt-tag;
- En aan het einde van het bericht;
Het volgen van deze praktische tips zal de kansen op een hogere positie in de zoekresultaten aanzienlijk verhogen.
Tot slot
Keyword stuffing is een SEO-tactiek die vroeger groot effect had. Je kon een pagina gewoon vullen met hetzelfde keyword en vrijwel direct positiestijgingen verwachten. Omdat de algoritmen van Google slimmer zijn geworden, kun je niet langer gewoon keyword stuffing doen en resultaten verwachten. In werkelijkheid is de kans veel groter dat je pagina naar beneden zakt in de zoekresultaten van de zoekmachine. En dat is een goede reden om keyword stuffing te vermijden. Gelukkig zijn er een groot aantal mogelijkheden wat betreft zoekmachineoptimalisatie die, indien op de juiste manieren gebruikt, je de gewenste resultaten zullen opleveren. De tips hierboven zijn slechts het topje van de ijsberg, maar zeker belangrijk en een mooi startpunt. Meer hierover leer je natuurlijk tijdens onze SEO cursus.
Geef een reactie