Je hebt een nieuwe nieuwsbrief gemaakt, maar je wil de Mailchimp footer aanpassen of weg hebben. Of misschien wil je de Mailchimp footer in het Nederlands krijgen?
Het antwoord op deze vragen en meer krijg je door het volgen van onze stap-voor-stap handleiding. Hierna zal de Mailchimp footer geen geheimen meer voor je hebben. Wanneer je nog meer wil weten kan je natuurlijk ook onze gratis Mailchimp handleiding downloaden, in deze printbare PDF wordt vrijwel alles van Mailchimp stap-voor-stap uitgelegd.
Inhoudsopgave
Mailchimp footer aanpassen
De footer van Mailchimp wordt vaak vergeten, omdat deze niet echt opvalt en pas volledig getoond wordt nadat de nieuwsbrief is verzonden.
Er is een manier om Mailchimp’s footer voor die tijd al te bekijken, maar die wordt vaak vergeten. Ga daarvoor naar de “Preview” optie bovenin de balk wanneer je een e-mail bewerkt:
Je ziet dan de volledige nieuwsbrief inclusief de footer zoals die getoond zal worden, zonder al die vreemde code. Ook zie je de footer teksten terugkomen die je leert aanpassen en in het Nederlands zetten met onderstaande tips. Veel succes ermee!
Let op!
Als je bent overgestapt op de nieuwe Mailchimp e-mail builder zijn sommige stappen in dit artikel misschien niet van toepassing, neem dan hier even een kijkje.
Wat mag (en moet) je in de Mailchimp footer zetten?
De footer van Mailchimp is vooral een “normaal” tekstblok met vooraf ingevulde gegevens, maar het is daarbuiten ook aan een aantal regels gebonden:
- Sommige stukjes code (Merge tags) mag je niet aanpassen
- Alle “normale” teksten mag je natuurlijk wel aanpassen
- De hyperlinks (URL-en) mag je aanpassen, maar er moet wel minimaal een uitschrijflink aanwezig zijn.
Met de Merge tags worden een aantal dingen in de footer geplaatst die je elders hebt ingevuld
Adresinformatie Mailchimp footer aanpassen
Mailchimp voegt standaard het fysieke postadres dat je hebt opgegeven bij het aanmelden toe aan de footer. Deze contactinformatie kan je veranderen wanneer je bent ingelogd.
Klik daarvoor op het pictogram linksonder en ga naar het onderdeel “Account” of “Profile”. Daar aangekomen ga je dan via het menuonderdeel “Settings” naar “Account information”.
Op deze pagina pas je de adres informatie naar wens aan en deze informatie zal vanaf dat moment dan ook in de e-mail footer komen.
Wil je direct in het footerblok zelf je contactinformatie typen, dan kan dat ook. Verwijder dan de volgende code. Let alleen wel op dat je het stukje *|END:IF|* dan laat staan:
Verwijderen of aanpassen “Add us to your address book”
Standaard genereert Mailchimp een link “Add us to your address book” waarop abonnees kunnen klikken om je contactinformatie aan hun adresboek toe te voegen.
Wanneer je deze optie niet wil tonen zal je de Merge tag moeten aanpassen. Verander dan de code *|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* in *|LIST:ADDRESS|*.
Wil je wel die optie er (ooit) toch weer bij hebben, dan kan je een klikbare tekst maken met URL: *|LIST:ADDRESS_VCARD_HREF|*:
Tip voor gebruikers van groepen:
Verander de tekst van je uitschrijflink in “volledig van alle lijsten uitschrijven” en voeg aan “profiel aanpassen” de tekst “uitschrijven” toe. Dan hebben ontvangers nog de keuze om de andere nieuwsbrieven te blijven ontvangen.
Dubbele footer tekst in Mailchimp aanpassen?
Wanneer je alleen de stukjes code hebt aangepast die we hebben genoemd zal er niks aan de hand zijn, maar als je te veel code hebt verwijdert zal Mailchimp mogelijk een tweede footer tekst onderin je e-mails zetten.
Volgens de anti-spam wet moet elke e-mail die via een mailinglijst wordt gestuurd een mogelijkheid bieden voor een gebruiker om zich af te melden. Dus als je per ongeluk de uitschrijflink uit het footer blok (voettekst) verwijdert zal Mailchimp dit detecteren en een tweede default voettekst in je e-mail plaatsen.
Je kan altijd de uitschrijf-link weer toevoegen aan de Mailchimp footer door voor de hyperlink(URL) *|UNSUB|* te gebruiken. Anders kan je natuurlijk ook een nieuw footer blok plaatsen en die aanpassen of de link eruit kopiëren.
Nog een reden voor Mailchimp om een tweede voettekst te tonen is wanneer je de gratis versie van Mailchimp gebruikt en je de Merge tag code voor het Mailchimp logo verwijdert. Je mag dit logo namelijk alleen weghalen wanneer je de betaalde versie van Mailchimp gebruikt.
Zo ziet de code voor het logo eruit:
Zorg er dus voor dat dit stukje code in je voettekst blijft staan als je een gratis account gebruikt, anders komt er een tweede voettekst bij. Dat staat niet zo professioneel natuurlijk.
Fysiek postadres verwijderen uit footer
De meeste ondernemers zullen er geen moeite hebben met het verplicht tonen van het postadres in de nieuwsbrief, maar voor nieuw startende bloggers ligt dit mogelijk anders. Je kan dit eventueel oplossen door een postbus te nemen, of een ander adres te gebruiken.
Wij hebben voor de mensen die pertinent geen adres willen gebruiken eventueel ook nog een trucje om je adres helemaal weg te halen. Volgens de gebruiksregels van Mailchimp mag dit officieel niet en mogelijk is het in de toekomst niet meer mogelijk, dus doe dit op eigen risico wanneer je dit echt nodig hebt.
Het is best gemakkelijk om er vanaf te komen als je eenmaal weet hoe.
Wanneer je een willekeurige template opent of een nieuwe e-mailcampagne start, zal je merken dat er altijd dit standaard voettekstvakje staat:
Het enige wat je moet doen is de regel verwijderen met de volgende tekst:
Nu zal je adres niet meer getoond worden, maar het is zoals eerder gezegd dus wel tegen Mailchimp’s gebruiksregels en niet conform de antispam wet.
Postadres ook verwijderen uit bevestiging
Wanneer iemand zijn e-mail adres invult om zich op je mailinglijst in te schrijven, krijgen ze mogelijk een e-mail waarin ze op een link moeten klikken om hun inschrijving te bevestigen. Als ze dat doen worden ze omgeleid naar een ‘inschrijving bevestigd’ bericht. Dit bericht vermeldt standaard ook je postadres. Op deze manier kom je daar ook van af:
- Log in bij je Mailchimp account
- Ga naar Audience en kies voor ‘Signup forms’
- Kies de optie ‘Form builder’
- Kies nu uit het openklapmenu de ‘Confirmation thank you page’, je krijgt dan dit te zien
7. Klik op edit en verwijder nu de regel met het volgende: *|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* en bevestig met de knop ‘Save & Close’.
Mailchimp footer blok verwijderen
Je kan het footerblok van Mailchimp verwijderen uit je nieuwsbrief, maar helaas ben je er dan niet vanaf. Op het moment van verzenden zal Mailchimp dit footerblok namelijk automatisch opnieuw plaatsen met dezelfde (standaard) informatie die je krijgt bij het plaatsen van een nieuw blok.
Ook zal je in het overzicht met de groene vinkjes op geattendeerd worden dat bij het ontbreken van het blok deze automatisch wordt toegevoegd.
Mailchimp footer in het Nederlands?
Je kan alle standaard teksten van de Mailchimp footer in het Nederlands zetten, maar pas wel op met de Merge tags, want die kan je niet vertalen. Deze stukjes code zijn te herkennen aan de sterretjes en de opstaande streepjes: *|Merge Tag|*
Het vertalen van de aanklikbare links kan je makkelijk oplossen door in de link te gaan “staan” met de cursor en dan de nieuwe tekst te typen. je kan dan daarna de Engelse tekst verwijderen met delete en backspace van je toetsenbord. Hier zijn de gebruikte links voor het geval je er toch een “kwijtraakt”:
- Uitschrijflink = *|UNSUB|*
- Link profiel bijwerken = *|UPDATE_PROFILE|*
- Voeg ons toe aan je adresboek link = *|LIST:ADDRESS_VCARD_HREF|*
Zelfs wanneer je denkt dat je alle taal instellingen van Mailchimp goed hebt ingesteld en alle teksten hebt vertaald blijft toch een ding in je footer nog steeds in het Engels. Dit gaan we nu ook oplossen.
Om “Add us to your address book” te vertalen naar “Voeg ons toe aan uw adresboek” zal je namelijk een andere Merge tag moeten gebruiken. Volg de volgende stappen om deze link ook te vertalen.
- Open het footerblok en verwijder de volgende tekst. Let op dat je de Merge tag ernaast laat staan:
2. In plaats daarvan kan je nu je contactinformatie nu zelf invullen, of gebruik de *|LIST:ADDRESS|* Merge tag om het adres uit je Mailchimp accountinstellingen te halen.
3. Typ dan na het adres de tekst ‘Voeg ons toe aan uw adresboek’ in de taal van je keuze toe.
4. Markeer de tekst nu met je cursor en klik op het Link icoontje in de werkbalk.
Typ dan *|LIST:ADDRESS_VCARD_HREF|* in het veld Web Address(=URL) en klik op “Insert”.
We hebben ook nog een uitleg om buiten de footer ook Mailchimp zelf in het Nederlands te krijgen, dat kan misschien nog van pas komen.
Tot slot
Na het lezen van deze uitleg kan je de Mailchimp footer aanpassen en weet je hoe je bepaalde onderdelen kan verwijderen. Ook heb je kennis gemaakt met de Merge tags van Mailchimp waardoor je alle onderdelen naar jouw hand kan zetten en de Mailchimp footer in Nederlands kan krijgen.
Let vooral ook op de handige tips, o.a. om het aantal uitschrijvers flink te verminderen.
Tips of aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom, laat ze hieronder achter.
Geef een reactie